| 5 ballen in het NRC voor de tentoonstelling stanley brouwn in het Stedelijk!
"brouwn heeft gelijk dat informatie, in tekst en beeld, afleidt van het directe contact met het werk. Iets kan pas volledig worden begrepen wanneer het vertaald is in termen van de eigen ervaring. Dit is waar brouwn de bezoeker toe uitdaagt. Op de grote overzichtstentoonsteling in het Stedelijk Museum, de eerste sinds zijn overlijden, noodzaakt de weldadige afwezigheid van alle ruis de bezoeker om geconcentreerd te kijken. Wie dat niet doet, zal niets zien of beleven. Voor wie wél de tijd neemt opent zich het wonderlijke universum van een man die zijn voetstappen telde en ons daarmee doordringt van de betekenis van het bestaan op aarde." – NRC | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | Tentoonstelling — t/m 15 september | Ana Lupas | On This Side of the River Elbe |
| | ● ● ● ● – NRC
"Haar vaak monumentale, minimalistische installaties in de open lucht en haar ‘acties’ ontroeren en zijn adembenemend in hun afmeting en ambitie".
"Lupas verzon slimme listen om toch in vrijheid kunst te kunnen maken" — de Volkskrant
Ana Lupas — On This Side of the River Elbe is het eerste uitgebreide overzicht van het oeuvre van Ana Lupas in Nederland. Lupas' werk was een vorm van stil verzet tegen het totalitaire regiem van Nicolae Ceaușescu in Roemenië dat van 1945 tot 1989 zou duren. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Wilhelm Sasnal ontwikkelde special voor de IMC erezaal van het Stedelijk de tentoonstelling Painting as Prop. De tentoonstelling presenteert vijfentwintig schilderijen, waarvan sommige een rol speelden als rekwisieten in Sasnals recente filmproject The Assistant, waarin de grenzen tussen kunst en film vervagen en botsen met de hedendaagse wereld. De tentoonstelling is niet alleen een verwijzing naar Sasnals recente filmproject, maar ook een aangrijpende verkenning van onze tijd door middel van thema's als menselijke aanpassingsvermogen en de wegwerpbaarheid in de kapitalistische economie.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | De tentoonstelling Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980 – Nu is vernieuwd. Een van de werken die nu te zien zijn is Ahmet Öğüt's Bakunin’s Barricade (2015).
Toen Pruisische troepen in 1849 de revolutie in Dresden wilden neerslaan, stelde activistisch denker Mikhail Bakunin voor om schilderijen uit het Nationaal Museum op de barricades te plaatsen. Volgens Bakunin zouden de soldaten het niet aandurven om de kostbare kunstwerken te vernietigen. Bakunins idee, dat nooit werd uitgevoerd, inspireerde Ahmet Öğüt om dit werk te maken. Hij bouwde een barricade van hekken, autowrakken en andere spullen en plaatste hierin werken uit de collectie van het Stedelijk. Öğüt gelooft dat kunst kan helpen om problemen die spelen in de wereld ter discussie te stellen. Met dit werk vraagt hij zich af wat de waarde van kunst is in tijden van crisis en oorlog. Mogen kunstwerken als verdedigingsmiddel worden ingezet? Van wie zijn de kunstwerken in publieke collecties? | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | Als Vriend van het Stedelijk heb je altijd gratis entree voor jou en één introducé. Wij zijn enorm dankbaar voor de steun van onze Vrienden. Voor € 75,- per jaar bezoek je daarom het museum wanneer je maar wilt en ontvang je uitnodigingen voor tentoonstellingsopeningen en exclusieve vriendenlezingen. Én er zijn nog veel meer leuke voordelen. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | De academische nieuwsbrief van Stedelijk Studies is terug en zal elke twee maanden verschijnen. In de nieuwsbrief staan updates van ons scala aan publicaties, zoals de onderzoeksprojecten van het museum, ons peer-reviewed academisch tijdschrift en de laatst verschenen boeken. Lees hier de laatste nieuwsbrief en schrijf je in via onderstaande knop. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Dit werk van Claudy Jongstra Tangible Transformations II (2023) – letterlijk: tastbare transformatie – is een visueel statement. Jongstra wil ons bewust maken van de noodzaak om de wereld om ons heen te beschermen. Dat doet ze met name door haar duurzame en ecologische productiewijze. De levendige kleuren in het werk zijn grotendeels afkomstig van lokale, plantaardige verfstoffen. Galeriehouder Julius Vermeulen nodigde Studio Claudy Jongstra uit om in de kas boven galerie EENWERK zaden te zaaien voor een speciaal voor de galerie te maken werk. Dat werk is nu te zien in de ABN AMRO zaal. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | Geïnspireerd, verbaasd, verrast? Wat vind jij van de tentoonstellingen van Wilhelm Sasnal, Ana Lupas of van de collectiepresentatie? Deel je ervaring via Tripadvisor in 1 minuut en inspireer anderen ook te komen.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | | 1. Kazimir Malevich, Hiëratisch suprematistisch kruis (groot kruis in zwart over rood op wit), 1920–1921. 2. Zaaloverzicht Ana Lupas — On This Side of the River Elbe. Foto: Peter Tijhuis. 3. Ahmet Öğüt, Bakunin’s Barricade, 2024. Met werk van Jan Th. Kruseman, Käthe Kollwitz, Else Berg, Pieter Engels, Marlene Dumas, PINK de Thierry, Bertien van Manen en Kazimir Malevich. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Installatie en conceptueel contract verworven met steun van het Mondriaan Fonds, 2020. Foto: Gert-Jan van Rooij. 4. Zaalopname Wilhelm Sasnal — Painting as Prop, Stedelijk Museum Amsterdam, 30 maart – 1 september 2024. Foto: Peter Tijhuis. 5. Claudy Jongstra, Tangible Transformations II, 2023. In liefdevolle herinnering aan Julius Vermeulen/EENWERK (1953–2024). Verworven met genereuze steun van Rob Defares, Bob en Renée Drake, Max Vorst en Stichting Droom & Daad, 2024. Foto: Gert-jan van Rooij.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| |
|
---|
|