|
Nieuwsbrief funderend onderwijs - nummer 6 |
De eerste alarmbellen zijn gaan rinkelen, maar het schoolleiderschap is nog niet in evenwicht! Na de brandalarmactie in september zetten we onze eisen - een eerlijk salaris voor schoolleiders in het primair onderwijs, in een gebalanceerd functiehuis, met voldoende ondersteunende functies in de school en ruimte voor ontwikkeling en innovatie van het onderwijs - in oktober kracht bij door het vak van schoolleider in beeld te brengen. Dinsdag 9 oktober: #wijschoolleiders out of office Schoolleiders zetten deze dag hun afwezigheidsassistent aan met een tekst die duidelijk maakt wat het vak inhoudt en waarom meer erkenning en waardering nodig is. Mailers krijgen het verzoek de volgende dag opnieuw hun email te sturen. De schoolleider kan de vrijgekomen tijd gebruiken voor zaken waar hij vaak niet aan toe komt. |
|
|
Woensdag 10 oktober: dialoog met politici In dezelfde week gaan schoolleiders op 10 oktober in Perscentrum Nieuwspoort te Den Haag in gesprek met onderwijswoordvoerders uit de Tweede Kamer over de inhoud van hun vak, omdat hun cruciale rol in het huidige onderwijsdebat - en de erkenning en waardering daarvoor - onderbelicht blijft. Schoolleiders die bij dit gesprek aanwezig willen zijn, kunnen zich hier aanmelden.
|
|
De lerarenfuncties in het primair onderwijs zijn gelijkwaardig aan de functies in het voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit de waardering van actuele functiebeschrijvingen voor het primair onderwijs met een genormeerd functiewaarderingssysteem. Deze uitkomst ondersteunt de claim van de sociale partners in het primair onderwijs dat de beloningen in beide sectoren vergelijkbaar zouden moeten zijn. Dat is nog steeds niet het geval. |
|
|
Iedere school kan werkdruk tegengaan door die bespreekbaar te maken en een passende aanpak te kiezen. Vanuit die gedachte ontwikkelde het Arbeidsmarktplatform PO het digitale Platform Werkdruk, te vinden op www.platformwerkdrukpo.nl. Vanaf 1 oktober kunnen schoolleiders, leerkrachten, beleidsmedewerkers en bestuurders hier terecht voor kennis, praktijkverhalen en praktische tools die helpen werkdruk in primair onderwijs aan te pakken. |
|
|
Het Schoolleidersregister PO wordt geëvalueerd om zicht te krijgen op de bijdrage en ondersteuning die het register levert aan de professionalisering van directeuren en adjunct-directeuren in het primair onderwijs. Schoolleiders of schoolbestuurders kunnen hun mening geven door een enquête in te vullen.
|
|
|
|
| De herziene versie van Het ABC van de CAO PO is nu verkrijgbaar bij de AVS. Deze geactualiseerde ABC-wegwijzer is gebaseerd op de bepalingen in de CAO PO 2018 – 2019. Per onderwerp, op alfabet, gerangschikt. Na een korte uitleg van de terminologie wordt verwezen naar de officiële bepalingen in de CAO PO 2018 – 2019. Een handzaam boekje, dat bedoeld is als handvat voor de regelgeving.
|
|
|
Advertentie
|
|
Advertentie
|
|
Uitgelicht Advertentie |
| Met de inzet van het preventieve interventieprogramma Bouw! voorkomt u onnodige leesproblemen. Met de inzet van compenserende software Alinea of Read&Write kunnen leerlingen met dyslexie zelfstandig functioneren op hun eigen niveau. Meer info zie www.lexima.nl |
|
|
|
|
Disclaimer Ondanks het feit dat de AVS zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze nieuwsbrief en zij daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie en kan zij hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Uitgebreide disclaimer | |