Michael Bloomberg, de Amerikaanse kandidaat voor de presidentsnominatie van de Democratische Partij, heeft in de 87 dagen sinds hij zijn kandidatuur stelde 338,7 miljoen dollar uitgegeven aan advertenties op televisie. Nooit eerder in de geschiedenis spendeerde een kandidaat meer. Bloomberg geeft daarenboven ook nog 8 miljoen dollar per week uit op Facebook en 5 miljoen per week op Google. De resultaten zijn niet min, want Bloomberg heeft zich op die manier tot op de tweede plaats in de peilingen gekatapulteerd. Dat doet de vraag rijzen of het presidentschap in de VS te koop is en of geld de sleutel is om Trump te verslaan. Het fortuin van Bloomberg wordt op 62 miljard dollar geschat
Het antwoord is negatief. Hillary Clintons Super PAC’s spendeerden in 2016 ruim 1,2 miljard dollar in de aanloop naar verkiezingsdag. Trump deed het met exact de helft en... won. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat geld de verkiezingen in het verleden niet heeft beslist en dat ook in de toekomst niet zal doen. De VS zijn vandaag dermate gepolariseerd dat kiezers zich nog amper door tv-advertenties laten beïnvloeden. Bloomberg profiteert voorlopig van het feit dat mensen nu weten dat hij kandidaat is. Eens dat effect verwatert, neemt de ideologie van de kandidaat opnieuw de bovenhand. Het wordt dan belangrijker dat de partij een kandidaat nomineert die goed bij de bevolking ligt dan een kandidaat die veel geld uitgeeft in de hoop sympathie bij de bevolking te kopen. Tijdens het eerste debat waaraan Bloomberg woensdag deelnam, liet hij alvast een weinig enthousiasmerende indruk.
Trump dankt zijn overwinning in 2016 niet zozeer aan politieke advertenties, dan wel aan de honderden miljoenen dollars in gratis zendtijd die hij wist te versieren door voortdurend op alle zenders de aandacht op te eisen, zij het met zijn druk gevolgde verkiezingsrally’s, zijn provocerende interviews of dito tweets. De stelling dat Bloomberg het presidentschap kan kopen blijft dus speculatief. Meer hier
|