De VS is er weer helemaal mee bezig.
Met name op staal en aluminium lijken er nu flinke definitieve tarieven te komen.
De Amerikaanse staalbedrijven zijn er blij mee, want buitenlands staal wordt nu duurder en daarmee is hun afzet gegarandeerd. De VS importeert 70% van het in de VS gebruikte staal. De Amerikaanse staalbedrijven kunnen niet concurreren met staalbedrijven uit het buitenland en de importtarieven zijn dus hun redding.
Het gevolg is dat Amerikaanse producten duurder gaan worden, omdat de grondstof staal in de VS duurder is en door de importheffingen duurder blijft.
Dus in eerste instantie is dit ongunstig voor buitenlandse staalbedrijven, maar in tweede instantie zullen Amerikaanse producten duurder worden. Kijk naar auto's.
Duitse auto's zijn nu duurder. Maar als Amerikaanse auto's nu door het duurdere staal in de VS duurder worden, worden Duitse auto's relatief goedkoper. Het enige wat de Duitse autofabrikanten moeten doen, is de slechte tussentijd overleven. Uiteraard kan de Amerikaanse overheid ook op de auto's die geïmporteerd worden een heffing leggen. In dat geval wordt autorijden in de VS in zijn geheel nog weer duurder. Best een ding voor een land waar alles per auto wordt gedaan.
Amerikaanse auto's worden hoe dan ook voor Europa en de rest van de wereld minder interessant. Immers, ze worden duurder. Duitse en Europese auto's krijgen dus elders minder concurrentie van Amerikaanse auto's. Het is dan wel de vraag hoe ze er tegenover de Chinese auto's voorstaan. |