Bekijk dit bericht in je browser
Beste filmliefhebber,

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het Kasteel Van Gaasbeek als museum en in het kader van de nieuwe tentoonstelling 'Rebelse echo’s' kan je in de Ridderzaal genieten van de muze van de zevende kunst: de filmkunst. Eén zaterdagavond per maand wordt in de Ridderzaal van het kasteel een film vertoond die verband houdt met het leven en werk van markiezin Arconati Visconti of met het jaar 1924, toen het kasteel officieel een museum werd.  

Voor elke filmvertoning geeft Wouter Hessels, filmcurator van het Kasteel van Gaasbeek, een tweetalige inleiding (Nl/Fr). Naast curator in het kasteel is hij romanist en filmhistoricus (RITCS & INSAS), met een grote passie voor Franse, Italiaanse en Belgische cinema. En dat komt goed uit, want de verblijfplaatsen en eigendommen van markiezin Arconati Visconti bevonden zich in Frankrijk, Italië en natuurlijk... in Gaasbeek.

Na de voorstelling kan je nog even bijpraten in Caffè Carletto, dat op deze avonden uitzonderlijk open is tot 21.45 uur.
 
Programma CINEMUZE
1. L'affaire Dreyfus

» 18/05, 19.30 uur, Ridderzaal van het Kasteel van Gaasbeek
» Inleiding van Wouter Hessels (Nl/Fr) over de Franse filmpioniers Lumière, Méliès, Alice Guy, Pathé en Gaumont (1895-1914). 
» Vertoning van de stille film L’affaire Dreyfus (1899) van Georges Mélies, muzikaal begeleid op gitaar door Hans Beckers.

Net als haar revolutionaire vader, de republikeinse Franse journalist en politicus Alphonse Peyrat, droeg Marie wezenlijk bij aan het politieke leven in het Frankrijk van de Derde Republiek. In haar appartement in Parijs hield ze filosofische en politieke salons met progressieve intellectuelen zoals Léon Blum en Jean Jaurès. In 1894 trok de markiezin resoluut partij voor Alfred Dreyfus, die slachtoffer werd van antisemitische stemmingmakerij. Dreyfus werd ten onrechte beschuldigd en veroordeeld wegens spionage voor het Duitse rijk. In volle Dreyfusaffaire (1894-1906) realiseerde de Franse speelfilmpionier Georges Méliès een kort filmdrama: L’affaire Dreyfus (1899), waarin hij Dreyfus’ verdediging opnam.
2. Avant-garde cinema, 1923-1924

» 06/07, 19.30 uur, Ridderzaal van het Kasteel van Gaasbeek
» Inleiding door Wouter Hessels (Nl/Fr) over filmische avant-gardes
» Vertoning van Le ballet mécanique  (1924) van Fernand Léger, Entr’acte (1924) van René CLair en Francis Picabia en Jeu des reflets et de la vitesse (1923) van Herni Chomette, muzikaal begeleid op gitaar door Brecht Ameels

De jaren 1923 en 1924 zijn sleuteljaren voor de creatie van avant-garde cinema. Le ballet mécanique (1924) van Fernand Léger is een prachtig staaltje kubistische cinema. René Clair en Francis Picabia realiseerden het dadaïstisch meesterwerk Entr’acte (1924) en Henri Chomette gaf vorm en inhoud aan cinéma pur met onder andere Jeu des reflets et de la vitesse (1923).
3. Germaine Dulac en de feministische film

» 28/09, 19.30 uur, Ridderzaal van het Kasteel van Gaasbeek
» Inleiding van Wouter Hessels (Nl/Fr) over het leven en werk van Germaine Dulac (1882-1942)
» Vertoning van La souriante Madame Beudet (1923) van Germaine Dulac, met livemuziek op gitaar

Marie Peyrat was een erg eigenzinnige, intellectuele en onafhankelijke vrouw met een uitgesproken passie voor de politiek. En hetzelfde kan worden gezegd van Germaine Dulac (1882-1942). Dulac was journalist, cinefiel, filmcriticus en filmmaker. Ze ontwikkelde bijzonder vernieuwende ideeën in het filmische impressionisme en surrealisme. In 1923 regisseerde ze de stille film La souriante Madame Beudet. In deze film zoekt een getrouwde vrouw, gevangen in een kleinburgerlijk huwelijk met een tirannieke man, naar een manier om haar leven te veranderen. 
4. Il Gattopardo (1963), Luciano Visconti

» 19/10, 19.30 uur, Ridderzaal van het Kasteel van Gaasbeek
» Inleiding over deze prachtige prent door Wouter Hessels (Nl/Fr)
» Vertoning van Il Gattopardo (1963) van Luciano Visconti

In 1873 trouwde Marie Peyrat met de adellijke Giammartino Arconati Visconti. Via haar man raakte de markiezin betrokken bij het risorgimento of de historische wederopstanding en eenmaking van Italië, die pas in 1870 werd voltooid met de inname van de pausenstad Rome. Haar huwelijk bombardeerde Marie van arme burgervrouw tot steenrijke markiezin.

Het meesterwerk Il Gattopardo (1963) van Luchino Visconti met sterren als Burt Lancaster, Claudia Cardinale en Alain Delon, werd bekroond met een Gouden Palm. Het is een flamboyant fresco over het risorgimento, de ondergang van de adel en de opgang van de burgerij. Bovendien is er een verre familieband tussen de Giammartino Arconati Visconti en de graaf Luchino Visconti di Modrone. 
 
///

Bekijk ons hele programma op
Kasteel van Gaasbeek
Kasteelstraat 40
1750 Lennik (Gaasbeek)

Uitschrijven