| | 10x10 vragen en antwoorden over zonnen Recentelijk verzonden wij onze 10de en laatste editie van de 10 x 10 zon nieuwsbrief met ditmaal als thema ‘Zon en … TIPS’. In de afgelopen maanden verzonden wij 10 speciale nieuwsbrieven over zonnen. Ons doel was om u te wijzen op het belang van het beschermen van de huid tegen de schadelijke effecten van UV-straling. Een gezonde huid wil tenslotte iedereen! In deze laatste editie leest u een samenvatting van belangrijke tips bij het zonnen. Wanneer u die tips consequent naleeft, beperkt u hiermee het risico op huidverbranding, rimpels en het ontstaan van huidkanker. |
|
Zeker door Cosmetica Op Valentijnsdag 2018 lanceerden wij onze nieuwste uitgave ‘Zeker door Cosmetica’. Cosmetica helpen ons niet alleen bij onze dagelijkse hygiëne, schoonheid en verzorging, ze zijn ook van grote betekenis voor ons zelfvertrouwen en welzijn. Dat is waar onze uitgave over gaat. Een ieder, ongeacht origine, geloof, opleiding of leeftijd, gebruikt elke dag meer cosmeticaproducten dan vaak wordt gedacht. Veel aspecten in ons leven zijn namelijk zo vanzelfsprekend dat je er nooit bij stilstaat. Het gaat om (nuttige) producten als tandpasta, shampoo, scheerzeep, deodorant, zonnecosmetica, parfum, douchegel, mascara en bodylotion. Zou zich nog een leven kunnen voorstellen zonder deze producten? Download de uitgave 'Zeker door Cosmetica'. |
|
Jaarvergadering NCV, NVZ en NAV: ‘Vertrouwen in veiligheid’ Op 12 april 2018 organiseerden de NCV, de branchevereniging voor was- en reinigingsmiddelen (NVZ | Schoon, Hygiënisch, Duurzaam) en de Nederlandse Aerosol Vereniging (NAV) hun gezamenlijke jaarvergadering. Eerst kwamen de leden van de afzonderlijke verenigingen bij elkaar voor hun Algemene Ledenvergadering; hierna ging de themabijeenkomst van start. Cosmetica- en schoonmaakproducten die in de schappen liggen zijn wetenschappelijk bewezen veilig– waarom kan de wetenschap de consument hier niet altijd van overtuigen, en waarom hunkeren consumenten alsnog naar een wereld ‘zonder chemie’? Met het thema ‘Vertrouwen in veiligheid’ kregen de leden en stakeholders inzicht in de factoren die van invloed zijn op het consumentenvertrouwen én hen strategieën te bieden om dat consumentenvertrouwen positief te beïnvloeden. |
|
Positieve ontwikkeling cosmeticamarkt door groei online verkopen De totaalmarkt van cosmetica laat in 2017 een positieve ontwikkeling van 1,5-2% zien, de totale consumptieve bestedingen bedragen ruim 2,6 miljard euro. De groei is voornamelijk gedreven door de online aankopen. De zogenaamde ‘health en beautybranche’, waaronder de cosmeticabranche, hoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk. De groei van de online verkoop is in absolute zin sterker dan de groei in de drogisterij en parfumerie, met ongeveer 44 miljoen euro groei. De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. De aankopen via online maken 4,4% uit van de totaal aankopen cosmetica. Lees meer. |
|
Asbest en cosmetica Enkele media hebben afgelopen maand bericht over asbest aangetroffen in enkele make up producten van het merk Claire’s. De NCV steunt de autoriteiten in verder onderzoek naar de veiligheid van producten. Voor cosmetica bestaat specifieke wetgeving: de Cosmeticaverordening, deze stelt als primaire eis: “Cosmetische producten mogen de gezondheid van de mens niet schaden wanneer zij onder normale of redelijkerwijze te voorziene gebruiksvoorwaarden worden aangewend.” Asbestvezels zijn dan ook niet toegestaan voor gebruik in cosmetica. Lees meer. |
|
NCV-jaarverslag 2017 gepubliceerd Op 12 april jongstleden is het NCV-jaarverslag 2017 gepubliceerd. Met daarin niet alleen de marktontwikkelingen in cosmetica in 2017 maar ook een uitgebreid verslag over de verenigingsactiviteiten van het afgelopen jaar en een verslag over de ontwikkelingen op wet- en regelgeving gebied. Download het NCV jaarverslag 2017. |
|
NCV-bijeenkomst ‘Duurzaam 2018!’ Op 23 mei 2018 organiseerden NCV, NVZ en NAV hun jaarlijkse duurzaamheidsbijeenkomst, exclusief voor leden. Keynote spreker was Bart Brüggenwirth die uitlegde hoe je maatschappelijke uitdagingen kunt omzetten in marktkansen. Daarnaast vroegen wij onze leden om in werksessies mee te denken over de toekomstige duurzaamheidsstrategie van de verenigingen. De input van leden helpt en inspireert de NCV om een nog verdere verduurzaming van de branche te realiseren. |
|
Opleidingen om in de cosmetica-industrie te gaan werken In de cosmeticabranche zijn vele duizenden mensen werkzaam. Bijvoorbeeld als professional, denk aan kapper, visagist, nagelstylist, schoonheidsspecialist en verkoopmedewerker in de parfumerie. Maar ook binnen de cosmetica-industrie zijn veel banen mogelijk, denk aan labmedewerker, logistiek medewerker, kwaliteitsmedewerker, productontwikkelaar, marketeer, chemisch analist en expert op het gebied van wetgeving. Over de ‘technische/chemische beroepen’ bij cosmeticabedrijven krijgt de NCV veel vragen van scholieren en studenten. Zij willen graag aan het werk gaan in de cosmetica-industrie en willen weten welke opleidingen daarvoor een goede basis zijn. Daarom heeft de NCV een aantal opleidingen verzameld en naar niveau geordend. |
|
Wat zegt de hoeveelheid ingrediënten over de veiligheid van een cosmeticaproduct? Sommige mensen denken dat een cosmeticaproduct ‘gezonder’ zou zijn als het uit minder ingrediënten is opgebouwd. Aan de ene kant kun je zeggen: hoe minder ingrediënten, hoe kleiner de kans dat er een ingrediënt bij zit waar de gebruiker van dat product allergisch op kan reageren. Echter, iedere persoon is anders en ieder lichaam reageert anders. Bovendien zijn er verschillende factoren die invloed hebben op het ontwikkelen van een allergische reactie. Kortom; de hoeveelheid van ingrediënten zegt niks over de veiligheid of huidverdraagzaamheid van dat product voor de gebruiker. Lees meer. |
|
Wist u dat...? ... de NCV haar leden een service verleent op gebied van AVG-wetgeving? Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Ten behoeve van de leden is de NCV partner geworden zodat leden met korting van het stappenplan gebruik kunnen maken. ...op 22 april 2018 de Beauty Awards 2018 werden uitgereikt? De NCV had zitting in de jury en was bij de feestelijke uitreiking aanwezig. ... deze video van de NCV u een indruk geeft van de marktontwikkelingen van de cosmeticabranche in 2017? .. de inschrijving is geopend voor de jaarvergadering van de Europese Cosmetica Vereniging met als thema Essentials for daily life die op 13 en 14 juni 2018 plaatsvindt? ... sinds mei 2018 bij de NCV is gestart: Benjamin Hooi. Benjamin vervult de functie van consultant Regulatory and Scientific Affairs. Wij heten hem van harte welkom! ... de NCV heeft gereageerd op het artikel over anti-zonnebrandproducten dat de Consumentenbond op 28 mei 2018 publiceerde? Lees onze reactie |
|
|
| | |
|