| | Benoeming nieuwe bestuursleden Op 18 april 2023 zijn, tijdens de digitale ledenvergadering van de NCV, Anke van Maasakkers (Henkel Consumer Brands), Lidewei Derksen (Unilever Benelux) en Marius van Haaren (L’Oréal Nederland) benoemd in het NCV-bestuur. Volgens het bestuursrooster is Karin de Koning (Beiersdorf) afgetreden en op voordracht van het bestuur is zij door de leden herbenoemd. Het bestuur bestaat verder uit Joyce Cadee (Coty), voorzitter Monica van Ee (hannah SIRC), Christel Grootentraast (Kao Brands Europe/Guhl Ikebana Cosmetics), Leo Hertz (Elha Cosmetics) en vice-voorzitter Hanneke Spruyt (Procter & Gamble). De NCV bedankt alle bestuursleden voor hun inzet en betrokkenheid. |
|
NCV Jaarverslag Tijdens de digitale ledenvergadering op 18 april 2023 is het NCV-jaarverslag 2022 gepresenteerd. In dit jaarverslag leest u meer over de ontwikkelingen in de Nederlandse cosmeticamarkt gebaseerd op gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands, met speciale aandacht voor de ontwikkelingen in de deelmarkten en distributiekanalen. Uiteraard wordt in het jaarverslag ook uitgebreid verslag gedaan over de activiteiten van de NCV, de cosmeticawet- en regelgeving en hoe de NCV daaraan bijdraagt. Meer weten over duurzaamheid, marktontwikkelingen en onze leden? Lees ons persbericht, download het jaarverslag of bekijk de animatie over de marktontwikkelingen van afgelopen jaar. |
|
COSMILE Europe Op 16 februari 2023 is de COSMILE Europe databank gelanceerd. Dit Europees initiatief biedt consumenten één enkel, eenvoudig punt met betrouwbare, gecontroleerde en wetenschappelijk onderbouwde gegevens over cosmetische producten en hun ingrediënten. De databank is momenteel beschikbaar in 14 talen, waaronder het Nederlands, Engels en Frans, en omvat bijna 30.000 ingrediënten die in cosmetica worden gebruikt. COSMILE Europe is een initiatief van Cosmetics Europe, op basis van gegevens van IKW en Febea, in samenwerking met nationale brancheverenigingen voor cosmetica. De NCV en Detic, de Belgisch-Luxemburgse vereniging van producenten en verdelers van cosmetica, hebben nauw samengewerkt aan de lancering van de databank in de Benelux. Bekijk het persbericht hier. |
|
Nieuwjaarsreceptie NCV & CBC Op 11 januari 2023 woonden ongeveer 130 belangstellenden de Nieuwjaarsreceptie van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de NCV bij. Het thema van de bijeenkomst was verandering met een positieve mindset. Voor beide koepelorganisaties ziet het komende jaar er positief uit, ondanks de vele veranderingen waarmee zij te maken hebben. Na de inspirerende woorden van de voorzitters, ging spreker Joris Mencke dieper in op de thema’s Veranderingen, Weerstand en een Positieve mindset. |
|
Verduurzaming stoffenbeleid (Mengend Nederland) Op 8 december 2022 heeft de tweede editie van de Duurzaam Stoffenbeleid bijeenkomst plaatsgevonden dat werd georganiseerd door Mengend Nederland (het samenwerkingsverband van brancheorganisaties, waaronder de NCV, voor o.a. duurzame en veilige productie in Nederland). We kijken terug op een geslaagde dag waarbij we de deelnemers up-to-date hebben gebracht over de ontwikkelingen rondom duurzaam stoffenbeleid: Chemical Strategy for Sustainability (CSS), de update van de Ecodesign wetgeving (ESPR) en de microplastics-restrictie. Aan het einde van de dag volgde een paneldiscussie tussen verschillende stakeholders, waarbij de moeilijkheden voor de Nederlandse chemische industrie werden bevestigd, maar waar ook de nadruk werd gelegd op de kansen die de verschillende wetgevingen bieden op het gebied van verduurzaming en circulariteit. |
|
Reclamecode De cosmetica-industrie heeft een eigen reclamecode namelijk de Reclamecode Cosmetische Producten. De leden van de NCV hechten veel waarde aan verantwoorde reclame en deze vorm van zelfregulering. In 2022 is door leden van de NCV gewerkt aan een herziening van de Reclamecode Cosmetische Producten die op 1 januari 2023 van kracht is geworden. |
|
Commit for Our Planet In 2022 heeft Cosmetics Europe, de Europese koepelvereniging voor cosmeticafabrikanten en importeurs, een duurzaamheidsinitiatief gelanceerd gericht op de gehele Europese cosmetica-industrie. Het doel: de krachten bundelen om de ecologische voetafdruk van de cosmetica-industrie in Europa te verkleinen. De NCV steunt dit initiatief als supporting partner. De NCV is trots op al haar leden die zich inzetten voor duurzaamheid. En in het bijzonder op de bedrijven die zich bij dit initiatief hebben aangesloten: Unilever, Beiersdorf, Henkel, L’Oréal, Coty, Colgate Palmolive, LVMH, en ook de Nederlandse koplopers Keune Haircosmetics en Rituals. Via dit initiatief zullen Cosmetics Europe en de NCV, tools en begeleiding bieden om bedrijven te helpen hun duurzaamheids-commitments na te komen. Lees hier meer over dit initiatief! |
|
Look Good Feel Better - Mini documentaire en Geef een Glimlach Cadeau Dankzij de NCV was het in 2022 mogelijk dat er door Look Good Feel Better een mini-documentaire werd gemaakt. Een video waarin wordt weergegeven wat de impact van kanker is op het leven en de uiterlijke veranderingen als gevolg van alle behandelingen. Naast het gebruik van deze documentaire voor naamsbekendheid wil Look Good Feel Better deze ook gaan inzetten voor fondsenwerving. Deze mini documentaire was tot 3 februari 2023 te zien bij Socutera. U kan deze minidocumentaire hier bekijken. |
|
Wist u dat...? De NCV ook actief is op sociale media? Bekijk onze LinkedIn-pagina. De NCV verraste haar leden op Valentijnsdag met een anti-stresshartje. De Cosmetics Europe Annual Conference (CEAC2023) vindt plaats op 14 en 15 juni 2021. Het betreft een digitaal programma. Meer informatie over het programma staat op de website van Cosmetics Europe. |
|
|
| | |
|