‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Is deze mail niet goed te lezen? Bekijk hem dan hier in een browser.
 

Verrassingen met data-analyse

Uit data-analyse in Midden-Holland komen soms verrassende inzichten naar voren. In deze regio zijn gegevens gecombineerd van CBS, RIVM, gemeente (Wmo), huisartsen en ziekenhuis.

Data zijn een bruikbare bron om afwegingen te maken over wanneer zorg nodig is en wanneer oplossingen juist in het sociale domein liggen.

Een programmamanager Gedeelde Zorg zegt: “Op basis van verkregen inzichten kun je nadenken over zaken als eenzaamheid onder ouderen. Je weet dat dit tot een hogere zorgvraag leidt, maar ook dat de oplossingen niet in zorg liggen, maar in het sociale domein.”

Lees hier het hele artikel.

 

Leren kritisch te zijn

Een zorgorganisatie die cliënten voor het eerst vraagt ervaringen en adviezen te delen, zal niet meteen eureka roepen. Patiëntenparticipatie levert pas op den dúúr verbeterpunten op.

Dat heeft Zorggroep Rijncoepel geleerd. Beleidsmedewerker kwaliteit Marijn Prins: “Mensen lijken bij een eerste sessie vooral complimenten te geven. Eventuele minpunten stellen zij later aan de orde, wanneer ze gewend zijn en er ook van doordrongen dat kritiek gewenst is. Idealiter loopt patiëntenparticipatie dan ook continu door, het liefst met dezelfde zorgontvangers.”

Lees hier het hele artikel.