Ik keek eind 2019, in opdracht van NRC, naar de lege festivalweide van Pinkpop. Een grijze herfsthemel boven een felgroene grasvlakte. Bobbelig hier en daar, veel graspollen en kuiltjes. Gelere, kalere plekken duiden op eerder intensief gebruik. Dáár de plek waar in juni het hoofdpodium altijd staat, aan de ‘kop’ van de vroegere drafbaan in Landgraaf. Waar duizenden bezoekers met Pinkpop-hoedjes euforisch dansen en zingen. Daar de backstage, waar artiesten af en aan arriveren. Daar, midden op het veld, zeven immense knalroze letters: PINKPOP. Festivalbezoekers worden er als een magneet naartoe getrokken; ze hangen aan de P of liggen op de N. Komende festivalzomer is echter al voorbij voordat die begon. Niks muzikale vervoering op North Sea Jazz of extase in de nacht op Dekmantel en Lowlands. Niks opwinding over nieuwe gewaagde producties op het Holland Festival. Niks theatertalenten speuren op Oerol, de Parade of festival Boulevard. De beslissing van de overheid kwam dinsdagavond niet onverwacht. Maar wat een nare boze droom voor de festivalwereld. Arme artiesten ook. Het festivalseizoen is hét moment om investeringen terug te verdienen. Het doet je afvragen hoe deze crisis de kunstwereld zal veranderen. In een nieuwe serie gaan we wekelijks met mensen uit de cultuursector praten. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Schrijver en actrice Anne van Veen en beeldend kunstenaar Marc Mulders trappen af. |
| Kijken | Thuiscultuur | Ondertussen dansen NDT-dansers live op Facebook. En zag Joyce Roodnat, aanvankelijk bokkend tegen de berg kunst die zich elektronisch meldt, een magnifieke videoproductie van les danseurs de l’Opéra de Paris. Ook de moeite waard: online live-comedy. Voor een tientje krijg je bij de Rotterdamse comedyclub Club Haug een link: je 'kaartje' voor Desktop Comedy. Rauw en rumoerig, maar een prima vervanging van het echte werk, zag recensent Ron Rijghard. |
|
|
|
Lezen | Suiker voor de ziel | Schattigheid biedt altijd het snelst soelaas, het is het fastfood onder de troostgevers. Suiker voor de ziel. We hebben het nodig, ook in de kunsten en zeker in tijden als de onze, schrijft Bianca Stigter in haar essay. Van Baby Yoda, schattige beestjes tot de Britse kunstenares Lucy Sparrow die alledaagse dingen, van aardappelen, karbonaadjes tot ja, vibrators van vilt maakte. |
|
|
|
| Luisteren | 'Geef een man nooit te veel macht' | „Ik heb pijn en trauma’s opgelopen, in Colombia. Maar toch ligt daar mijn hart, dat land heeft me gemaakt wie ik ben. En na achttien jaar Canada zing ik nog altijd in het Spaans.” Zangeres Lido Pimienta vluchtte voor geweld en racisme van Colombia naar Canada, waar ze met haar familie opnieuw met racisme te maken kreeg. Haar muziek reflecteert en is tegelijk boos en beschouwelijk, schrijft Hester Carvalho. |
|
|
|
Lezen | Welke haven is dit en wat doet dat schip daar? | Achter elk schilderij zit een verhaal en soms neemt iemand de tijd om dat te achterhalen. Of krijgt die tijd, omdat de coronacrisis de gewone werkplanning in de war schopt. Ellen van Slagmaat van Museum MORE onderzocht de geschiedenis van het schilderij Gezicht op Nederlandse haven van Jan Ouwersloot. Ze vond het verhaal van oceaanstomer Gelria. „Ik dacht: ik ga gewoon eens zoeken.” |
|
|
|
| Voorpret | Museum Het Valkhof bereidt een expositie voor over de grote pestepidemieën, en de manieren waarop men daar in vroeger tijden het hoofd aan bood. Parallellen tussen vroegere epidemieën en de huidige coronacrisis zijn er genoeg, ziet Bram de Klerck. |
|
|
| | | Luisteren of niet? | Het regent lovende recensies voor het nieuwe album Fetch The Bolt Cuttersvan Fiona Apple. En ook recensent Jan Vollaard is enthousiast: „De Amerikaanse zangeres Fiona Apple eist haar plek in het universum op met popmuziek die anders klinkt dan al het andere.” Alleen YouTube-recensent Anthony Fantano van The Needle Drop heeft zo zijn bedenkingen. „Heel veel ideeën maar te rauw en quasi-experimenteel.” |
|
|
|
---|
|
|
|
Citaat | „Ik vertel bijvoorbeeld op het podium dat ik zo boos ben op mijn aannemer en dat ik uiteindelijk ga uitzoeken hoeveel het kost om hem te liquideren. En dan lacht de zaal gewoon nog. Zo van, ah joh leuke jongen joh.” | Iedereen vindt hem lief en likeable, maar is comedian Rayen Panday dat eigenlijk wel? |
|
|
|
|
|