Beste cultuurliefhebber, De Amerikaanse jazztrompettist Wynton Marsalis vertelde laatst een mooie anekdote over een van de buitenconcerten die hij afgelopen najaar nog had kunnen geven met zijn orkest. Op een parkeerplaats of naast een museum stonden publiek en muzikanten op geruime afstand van elkaar. Maar het meest memorabele jazzconcert vond plaats in een drive-inbioscoop. „De mensen luisterden in hun auto’s”, zei Marsalis. „En oh, wat was het koud! Thermo-ondergoed onder onze pakken, haha.” Ik zag het helemaal voor me. Ongelofelijk blij en emotioneel was Marsalis te kunnen spelen voor écht publiek. Geen wonder. De streamvoorstelling met publiek thuis op de bank maakte dit jaar zo’n doorbraak - noem het ‘mainstream’ – dat we de emotie van live bijna vergeten. Daarom verheug ik me persoonlijk echt een beetje op de proefconcerten (komend weekend) en -festivals die komen. Branche en overheid testen zo hoe evenementen coronaproof georganiseerd kunnen worden, met vooraf getest publiek in ‘bubbels’. Iedereen hunkert simpelweg naar weer in het theater zitten, zag Rahul Gandolahage laatst bij cabaretier Guido Weijers. U vast ook! Ondertussen laven we ons nog virtueel aan de kunsten. De zes genomineerde liedjes voor het mooiste theaterlied van 2020 bijvoorbeeld! Of dit interessante college van neuropsycholoog Erik Scherder en neurobioloog Dick Swaab over de heilzame werking van muziek. Kijk het hier nog terug. Fijne week! |