Een week lang het beste van de voorbije decennia |
Bekijk hier de webversie | | | Hallo , Het is een helaas een historisch jaar voor de Koningin Elisabethwedstrijd. Door de coronacrisis wordt de editie van 2020, die de meest getalenteerde pianisten ter wereld in Brussel bijeen zou brengen, een jaar uitgesteld. Om muziekliefhebbers en muzikanten een hart onder de riem te steken programmeert canvas.be deze week dagelijks hoogtepunten en memorabele momenten uit de rijke geschiedenis van dit legendarische muziekconcours. |
| | Het mooiste van de Wedstrijd |
| Een terugblik op tientallen jaren muzikale geschiedenis dankzij een digitale trip down memory lane. Dat is in een notendop Het mooiste van de Wedstrijd, dat vandaag start op canvas.be. De hele week tonen we elke avond twee onvergetelijke concerten uit de rijke portfolio van de Koningin Elisabethwedstrijd, gepresenteerd door Katelijne Boon en mét het originele panel-commentaar van destijds. Daarnaast ontdek je een aantal opmerkelijke en grappige archieffragmenten: van de juryvoorzitter die zijn vals gebit verliest tot de dirigent die een kandidaat de strijkstok uit handen mept. |
Ook Klara en de organisatie duiken in het archief |
| | Klara brengt in De week van de Koningin verhalen en vooral veel muziek uit de wedstrijdgeschiedenis. Als kers op de taart presenteren onder meer Fred Brouwers en Katelijne Boon op zaterdag een Top 30 samengesteld door de luisteraars. |
| |
| Koningin Elisabethwedstrijd @ home |
| Onder de titel Koningin Elisabethwedstrijd @ home biedt de organisatie achter het befaamde concours een mooie selectie uit haar uitgebreide audio-, video- en fotoarchieven online aan. |
| |
|
| | Uit de pen van Stijn De Paepe |
| Vorig jaar was dichter Stijn De Paepe tijdens de finaleweek van zijn geliefde Elisabethwedstrijd te gast in Bozar. Dit jaar neemt hij zijn pen ter hand. Het mooiste van de wedstrijd Een wedstrijd op ‘t scherpst van de snee Voor wie niet van wedstrijden houdt. Een afvalrace met renommee. Een klinkende zoektocht naar goud op vleugels, omarmd door publiek. Wie hengelt naar fouten zit fout. Wat telt is alleen maar muziek en of je het warm krijgt of koud. De stem is een topinstrument. Een brouwsel van snaren en hout gaat leven, kan zingen en blendt Met iedere klank eromtrent. Stem af, herbeluister en scout met afstand het mooiste talent.
|
|
Onvergetelijke concerten op canvas.be |
De finale van Eliane Rodrigues |
| 1983 was het jaar van fenomeen Pierre-Alain Volondat. Maar dé publiekslieveling was een frêle meisje uit Brazilië. Met haar wondermooie spel wist Eliane Rodrigues hele huiskamers tot tranen toe te bewegen. |
| |
|
De finale van Yossif Ivanov |
| Jarenlang eindigden de Belgen in de middenmoot. Tot de viooleditie van 2005. De amper 18-jarige Yossif Ivanov was als allerlaatste aan de beurt, maar liet zich niet van de wijs brengen en werd tweede. |
| |
|
|
|
| #canvasatwork: Katelijne Boon |
| "Wat ik vooral mooi vind, is dat je de eerste stappen van grote artiesten op het wereldpodium opnieuw kan beleven. Neem nu violist Vadim Repin op de eerste finaleavond in 1983. Zijn jeugdpuisten beginnen nog maar pas te verdwijnen maar hij maakt een verpletterende indruk op de jury. Nu is hij de grootste wereldster die het concours de laatste decennia heeft voortgebracht. En ja, wie houdt er niet van om Fred Brouwers opnieuw aan het werk te zien ... met een nektapijtje weliswaar. Zoiets wil je toch niet missen?" Presentatrice Katelijne Boon, die normaal de tv-uitzendingen in goede banen leidt, praat dit jaar in Het mooiste van de wedstrijd de legendarische optredens aan elkaar. |
| | Hanne Decoutere tipt Kinderen van de Holocaust |
| "Als kind was ik al geïnteresseerd in alles wat zich heeft afgespeeld tijdens WO II. Vooral de holocaust vond en vind ik nog altijd bijzonder fascinerend. Wat mensen elkaar kunnen aandoen, het is niet te vatten. Kinderen van de Holocaust is dan ook meer dan een aangrijpend televisieprogramma. Het is een historisch document, dat we voor altijd moeten bewaren en ons moeten blijven herinneren." |
|
|