Laden...
Met The Body Shop, zeepmerk Dr. Bronner’s en de retaillessen van Daniel Ropers
Het oktobernummer van RetailTrends staat geheel in het teken van Changemakers in Retail. Zo spreken we Hugues Laurençon, die het activisme moet terugbrengen bij The Body Shop. We beantwoorden de vraag of een duurzame missie en financieel gewin wel samen gaan. Ook bekijken we de impact van de ‘cancel culture’ op retailers en merken en duiken we in de bijzondere missie van het Amerikaanse Dr. Bronner’s. De online versie staat voor je klaar!
The Body Shop: 'We hebben onze ziel verloren' Na jaren onder L’Oréal is The Body Shop sinds drie jaar in Braziliaanse handen. Het betekende het startpunt van een transformatie naar een nieuw gezicht. Of beter, een oud gezicht. Terug naar de roots is het devies voor de cosmeticaketen. General manager Hugues Laurençon zit op de biechtstoel. “The Body Shop was altijd een activistisch merk, maar we zijn opgegaan in de massa.” Lees hier het interview. Retaillessen: Daniel Ropers
"Mijn nachtmerrie? Een innovator met een grenzeloze nieuwsgierigheid, verpakt in een dosis kansberekening: zo zou je Daniel Ropers kunnen omschrijven. De voormalig ceo van bol.com weegt altijd de input en output tegen elkaar af, ook van zijn eigen handelen. “Als ik de signalen van anderen niet meer goed genoeg aanvoel, heb ik gefaald. Ik moet nooit de baas zijn omdat ik nu eenmaal de baas ben.” Lees hier de retaillessen van Daniel Ropers. Dr. Bronner's: 'Onze missie was er eerder dan ons product' Schone handen, schoon geweten. Zeepmerk Dr. Bronner's spant zich al drie generaties lang in voor een betere wereld en is niet vies van een beetje controverse. President Michael Bronner is de kleinzoon van de oprichter en leidt het grootste natuurlijke zeepmerk van Noord-Amerika samen met zijn broer. De missie intact houden is hun belangrijkste klus. "Hoe blijven we groeien terwijl we onze ziel bewaren, dat staat op nummer één." Ook idealen moet je betalen Failliet en door (maar dan wel onder de oude paraplu) Sneakers, Smit Mode, Kelly Fashion: retailers die deze zomer failliet gingen en daarna een doorstart maakten. Met dezelfde eigenaar. Mooi voor de betrokkenen? Of een makkelijke manier om van schulden en duur personeel af te komen? Een duik in de wereld van het bankroet en een nieuw begin – nouja, soort van. Lees hier het achtergrondverhaal. Monddood: de invloed van de cancel culture op merken Coca-Cola, Starbucks en Levi’s: een greep uit de honderden topmerken die Facebook in de ban deden omdat het platform niet genoeg tegen racisme zou doen. Of HEMA, dat te maken kreeg met een boycot toen ‘Pasen’ was vervangen door het neutralere ‘voorjaar’. Opiniemakers maken zich zorgen over de tendens waarbij controversiële meningen of gedrag worden uitgesloten. Hoe mondige consumenten merken meeslepen in de cancel culture én hoe je hiermee kunt omgaan. Lees hier het achtergrondverhaal.
RetailTrends Media - Lindelaan 8, 6721 VC Bennekom |
Laden...
Laden...
© 2024