Zonder jouw hulp geen diepgravend onderzoek!
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Beste foodwatcher,

Begin dit jaar stuurden we je een nieuwsbrief waarin we je opriepen om ons onderzoek naar omstreden E-nummers te steunen. Mede dankzij jullie doen we momenteel intensief onderzoek en voeren we succesvol campagne! Inmiddels is de schadelijke kleurstof E171 ‘onveilig’ verklaard door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Een geweldig resultaat! Deze overwinning smaakt naar meer en bewijst dat onderzoek doen en campagne voeren echt nut heeft. Er staan nog meer grote onderzoeken op stapel waar wij jouw hulp bij nodig hebben! 

Meer onderzoek?
Steun foodwatch!

Allereerst vertel ik je graag meer over ons onderzoek naar influencers die stiekem reclame maken voor junkfoodbedrijven en snoepfabrikanten. Deze 'social media sterren' hebben een jonge achterban die gemakkelijk te beïnvloeden is. In Duitsland onthulde foodwatch Duitsland dat veel bekende influencers reclame maken voor onder andere McDonald's, Coca-Cola en Haribo. Tussen de make-up tips en zonvakanties door verleiden de influencers kinderen met snoep, fast food en cola, zonder daarbij te vermelden dat het om een reclame-uiting gaat. 

Onschuldig? Wij vinden van niet! Overgewicht is een steeds groter wordend probleem onder (jonge) kinderen. Kinderen die met overgewicht kampen, lopen het risico later obesitas te ontwikkelen. Daarnaast stelt de Reclame Code Commissie (RCC) het verplicht dat influencers transparant zijn over een betaalde samenwerking door bijvoorbeeld #ad toe te voegen aan de post of video. Wij gaan nu in kaart brengen welke influencers zich hier in Nederland schuldig maken aan reclames voor kinderen, zonder dat te vermelden. Vervolgens stappen we hiermee naar de RCC. Dit is een tijdrovend proces en omdat we een kleine organisatie zijn, moeten we de hulp inschakelen van externe onderzoekers die gespecialiseerd zijn op dit gebied. Help je ons mee dit onderzoek te realiseren?

Na de lancering van ons manifest 'Stop de uitverkoop van de wetenschap' tegen de beïnvloeding van de wetenschap door de voedingsindustrie, hebben wij niet stil gezeten. Wij publiceerden ons onthullende rapport over Wageningse voedingswetenschappers die niet transparant zijn over hun nevenfuncties. Wij brachten aan het licht dat de nevenwerkzaamheden van bijna de helft(!) van de voedingswetenschappers die wij onderzochten, niet (allemaal) openbaar toegankelijk zijn, terwijl dit wel verplicht is volgens de Nederlandse gedragscode wetenschappelijke integriteit. Er is beterschap beloofd door de Wageningen Universiteit. Een loze belofte blijkt nu! Want uit ons nieuwe onderzoek blijkt dat 30% van de voedingswetenschappers nog steeds niet transparant is over hun nevenfucties. Vandaag publiceren wij ons nieuwe rapport over wetenschappers en hun nevenfucties. Als voedselwaakhond blijven wij ons vastbijten!

Met al deze onderzoeken en campagnes op de planning is jouw financiele steun is belangrijker dan ooit. Je helpt ons natuurlijk al enorm door onze e-mailacties te ondertekenen, maar om onze langdurige onderzoeken mogelijk te maken, zijn wij afhankelijk van donateurs. We zijn ontzettend blij met alle hulp die we ontvangen. Help jij ook mee? Alvast bedankt namens het hele team!

Met vriendelijke groet,

Nicole van Gemert,
Directeur

Deel deze nieuwsbrief op social media:

Twitter Facebook LinkedIn Whatsapp

P.S. Vind je onze onderzoeken belangrijk en wil je eraan bijdragen? Steun ons dan structureel. Ook al is het maar een klein bedrag per maand: alle beetjes helpen! Bedankt voor je steun!

Privacybeleid  |  Nieuwsbrief aanbevelen  |  Afmelden
NL43 TRIO 0390 3757 64