Allereerst vertel ik je graag meer over ons onderzoek naar
influencers die stiekem reclame maken voor junkfoodbedrijven en
snoepfabrikanten. Deze 'social media sterren' hebben een jonge
achterban die gemakkelijk te beïnvloeden is. In Duitsland onthulde
foodwatch Duitsland dat veel bekende influencers reclame maken voor onder
andere McDonald's, Coca-Cola en Haribo. Tussen de make-up tips en
zonvakanties door verleiden de influencers kinderen met snoep, fast food en
cola, zonder daarbij te vermelden dat het om een reclame-uiting
gaat.
Onschuldig? Wij vinden van niet! Overgewicht is een steeds
groter wordend probleem onder (jonge) kinderen. Kinderen die met
overgewicht kampen, lopen het risico later obesitas te ontwikkelen.
Daarnaast stelt de Reclame Code Commissie (RCC) het verplicht dat
influencers transparant zijn over een betaalde samenwerking door
bijvoorbeeld #ad toe te voegen aan de post of video. Wij gaan nu in kaart
brengen welke influencers zich hier in Nederland schuldig maken aan
reclames voor kinderen, zonder dat te vermelden. Vervolgens stappen we
hiermee naar de RCC. Dit is een tijdrovend proces en omdat we een kleine
organisatie zijn, moeten we de hulp inschakelen van externe onderzoekers
die gespecialiseerd zijn op dit gebied. Help je ons mee dit onderzoek te
realiseren?