Samen met filmpodium Pepr presenteert het Holland Festival begin mei twee documentaires die verband houden met thema's in het werk van associate artist Angélique Kidjo; de dreigende klimaatcrisis en raciale ongelijkheid. De Groene Amsterdammer heeft ook dit jaar weer voor bijna alle voorstellingen inleidende podcasts gemaakt, die nu op de site te vinden zijn. Auteur Kamel Daoud spreekt over identiteit en representatie. En aandacht voor A play for the living in a time of extinction, Altamira 2042 en de opera Der Freischütz.
HOLLAND FESTIVAL X PEPR: ABOVE WATER
Aïssa Maïga
1 - 8 mei, online via Pepr
Over de hele wereld wordt zoet water steeds schaarser. De documentaire Above Water volgt de twaalfjarige Houlaye, die woont in een dorp in Niger. Ze loopt elke dag kilometers om water te halen. Dan blijkt zich tweehonderd meter onder de oppervlakte een waterbron te bevinden. Houlaye's tante overtuigt een NGO om een waterput te bouwen in het dorp. Dit project belooft een nieuw leven voor de dorpsbewoners die, zonder het te weten, altijd op water hebben gelopen.
Waarom is er zo weinig ruimte voor diversiteit in de film- en televisiewereld? Deze vraag staat centraal in de documentaire Regard Noir. De in Senegal geboren Franse actrice, regisseur, schrijver, producer en activist Maïga interviewt professionals uit de film- en televisie-industrie over hun ervaringen. Aan het woord komen regisseurs en acteurs, onder wie Ryan Coogler, regisseur van de film Black Panther, en actrice Adèle Haenel (die ook te zien was in L’Étang in Holland Festival 2021).
Ook dit jaar weer maakte De Groene Amsterdammer voor het Holland Festival podcasts waarin voorstellingen worden uitgelicht en makers aan het woord komen. De podcasts bieden achtergrond en reflectie bij de programmering. Ze zijn te beluisteren als inleiding of als nabeschouwing voor bezoekers en voor iedereen die in het festival is geïnteresseerd.
Regisseur Nicolas Stemann baseerde zijn theaterwerk Contre-enquêtes op het boek Moussa, of de dood van een Arabier van Kamel Daoud. De schrijver koos voor zijn boek het compleet afwezige perspectief van de anonieme Arabier die in het boek De Vreemdeling van Albert Camus vermoord wordt. In Who's Talking? spreekt Daoud over identiteit en representatie: kan en mag iedereen elk verhaal vertellen? Hoe zit het met mogelijke ethische bezwaren die door verschuivende maatschappelijke verhoudingen aan de oppervlakte komen?
Floor Houwink ten Cate, Joy Wielkens, Annelinde Bruijs
17 - 19 juni, Frascati
Een dramaturg neemt een voorstelling over van een actrice die naar haar stervende moeder moet. Ze neemt het publiek mee in het grote verhaal over het ontstaan van leven op onze planeet en het uitsterven van ontelbare planten en dieren. In haar zoektocht naar duurzaam theater ontwikkelde de Britse regisseur Katie Mitchell een concept voor een voorstelling, waarvan alleen de tekst en een set regels voor de uitvoering op reis gaan. Het wordt in ieder land uitgevoerd door een lokale cast en crew. Een van de regels is dat alle energie die voor de voorstelling wordt gebruikt zichtbaar voor het publiek moet worden opgewekt.
Een recent gebouwde stuwdam dreigt het evenwicht in de hele omgeving van de Braziliaanse rivier Rio Xingu te verstoren. Het vormt een bedreiging voor vele inheemse groepen. Duizenden mensen uit de gemeente Altamira worden gedwongen te verhuizen. Met een bezwerende theatrale installatie vraagt de Braziliaanse actrice en regisseur Gabriela Carneiro da Cunha aandacht voor het naderend onheil. Luister naar de verhalen van de rivierbewoners en laat je onderdompelen in een 'techno-sjamanistisch' ritueel om de aanstaande catastrofe te bezweren. bekijk de video
Met Der Freischütz schreef Carl Maria von Weber (1786-1826) zijn beroemdste werk. Naast romantische aria’s, prachtige liederen en koren, bevat dit werk aangrijpende atmosferische muziek. De succesvolle Russische regisseur Kirill Serebrennikov stond eerder in het festival met Chronicle of Current Events (2019) en maakt nu zijn debuut bij De Nationale Opera. In zijn aanpak van deze productie staat de strijd om succes op de voorgrond. Met de Duitse tenor Benjamin Bruns en de Zuid-Afrikaanse sopraan Johanni van Oostrum krijgen we de ideale cast voor het liefdeskoppel Max en Agathe.
Het Holland Festival wordt mede mogelijk gemaakt door:
subsidiënten
productiepartner
hoofdbegunstiger
sponsors, fondsen, instellingen
mediapartners
Deze nieuwsbrief werd verzonden naar newsletter@newslettercollector.com. Bekijk de online versie als je deze mail niet kunt lezen.Wil je niet langer informatie ontvangen over het Holland Festival dan kun je hier uitschrijven. Do you prefer to receive the next Holland Festival newsletter in English? Click here. Holland Festival, Piet Heinkade 5, 1019 BR Amsterdam.