Gallagher schildert, snijdt en graveert rubber, werkt met gekreukt papier en zeer dun geslagen metaal, en verweeft die met elkaar tot een dynamisch geheel.
Vanaf aanstaande zaterdag te zien: een nieuwe tentoonstelling van de in Rotterdam gevestigde Amerikaanse kunstenaar Ellen Gallagher. Het is de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in Amsterdam. Gallagher schildert, snijdt en graveert rubber, werkt met gekreukt papier en zeer dun geslagen metaal, en verweeft die met elkaar tot een dynamisch geheel. Gallagher transformeert de IMC-zaal in het historische gebouw (ook bekend als de Erezaal, waar alle routes in het museum samenkomen) en geeft een toekomstbeeld mee dat altijd al bij ons is geweest.
Martin Wong: Malicious Mischief is geopend! De tentoonstelling bestaat uit schilderijen, tekeningen, sculpturen en persoonlijke memorabilia. Wong staat bekend om zijn verbeeldingen van sociale, seksuele en politieke kwesties die spelen in de Verenigde Staten in de jaren 1970 tot en met de jaren 1990.
Tijdens Meet the Masters op zaterdag 9 december vertellen onder anderen Claire van Els (curator Stedelijk), Raquel van Haver (kunstenaar) en Freek Wallagh (Nachtburgermeester Amsterdam) over wat hen fascineert in het werk van Martin Wong.
We kijken met de experts naar het veranderende stadslandschap van Amsterdam, door de ogen van Martin Wong. Vanaf 11:00 uur start het programma (met o.a. een workshop van Streetart Frankey), en Meet the Masters begint om 14.30. Boek nu een museumticket plus toeslag van € 3,-. T/m 18 jaar gratis toegang!
Ontdek de wereld van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving en ontvang onbeperkt gratis entree voor jouzelf en één introducé. Al vanaf €75,- per jaar bezoek je het museum wanneer je maar wilt en ontvang je uitnodigingen voor tentoonstellingsopeningen en exclusieve vriendenlezingen.
L’accord bleu (RE 10) van Yves Klein is een doek waarop sponzen en kiezelstenen zijn bevestigd. Klein wilde dat zijn monochrome werken doordrenkt raakten met pigment. De spons speelde daarin een belangrijke rol vanwege zijn vermogen om kleur te absorberen. Daarnaast is de spons een metafoor voor de rol van de beschouwer. Zoals de sponzen verzadigd raakten met kleur, wordt ook de beschouwer volgens Klein door de schilderijen doordrenkt met een gevoelstoestand.
Yves Klein, L’accord bleu (RE 10) (1960) is te zien in de collectie presentatie Everyday, Someday, and Other Stories. Collectie 1950 – 1980.