NT e-mail
 
28-10-2021
 
 
 
LAATSTE NIEUWS
 
#
 
‘Euro 6-trucks staan straks stil door AdBlue-tekort’
 
De hoge aardgasprijzen zetten de levering van AdBlue in Europa onder druk. Verschillende grote fabrieken hebben de productie opgeschort. Inmiddels waarschuwt de Duitse transportkoepel BGL voor ‘dramatische gevolgen’. In Nederland is de prijs van het middel, dat nodig is voor Euro 6-trucks, verdrievoudigd, maar de leveringszekerheid zou hier voorlopig niet in gevaar zijn.
 
 
#
 
Wie wil eigenlijk de terugkeerplicht nog?
 
De omstreden terugkeerplicht voor vrachtwagens blijft in Europa voor wrijving zorgen. Tot nu toe waren het vooral de Oost-Europese lidstaten die tegen de maatregelen uit het Europese Mobiliteitspakket ageerden. Nu heeft ook TLN een brief naar de Europese Commissie gestuurd met een pleidooi voor uitstel van invoering van de terugkeerplicht.
 
 
 
#
 
Emissielabel binnenvaart is vanaf november beschikbaar
 
Binnenvaartschippers kunnen vanaf 15 november een emissielabel aanvragen voor binnenvaartschepen en drijvende werktuigen. Hiermee kan een schipper aantonen hoe schoon het schip is op basis van de daadwerkelijke uitstoot, zo meldt SAB.
 
 
 
#
 
‘Brussel overspeelt hand met voorstel maritieme brandstoffen’
 
De Europese Unie dreigt zijn hand te overspelen bij de invoering van nieuwe regels voor maritieme brandstoffen. Daarvoor waarschuwt de World Shipping Council (WSC).
 
 
 
(advertentie)
#
 
Wij hebben de Toll oplossing die u nodig heeft!
 

Easytrip Transport Services werkt samen met de leiders in tolbetalingsdiensten om u het meest uitgebreide netwerk in heel Europa en daarbuiten aan te bieden.

Profiteer van een aanbod op maat & concurrerende prijzen!


Klik hier.
 
 
 
#
 
‘Hoge brandstofrekening vooral niet zelf absorberen als vervoerder’
 
Fors stijgende brandstofprijzen zorgen voor groeiende spanningen tussen vervoerder, expediteur en verlader. Wie moet immers de extra kosten betalen als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt? Het leidt vaak tot moeizame onderhandelingen over de uiteindelijke transportrekening. Kornelia Reifenberg, ‘pricing’-expert en partner bij de Duitse consultant Simon-Kucher & Partners, waarschuwt in de DVZ dat vooral in...
 
 
 
#
 
‘Mobiliteitspakket EU rijdt eigen klimaatplannen in de wielen’
 
De maatregelen in het Europese Mobility Package maken het nagenoeg onmogelijk om de door dezelfde EU opgelegde milieudoelstellingen te halen. Transportbedrijven zitten in een spagaat door tegenstrijdige Europese regelgeving. Dat schrijft Fred Westdijk, CEO Jan de Rijk Logistics, in onderstaand opiniestuk.
 
 
 
#
 
Transitie kan regio Rotterdam – Moerdijk veel opleveren óf kosten
 
Zes grote infrastructuurprojecten moeten de energietransitie in de regio Rotterdam-Moerdijk gaan aanjagen. Tijdig aangelegde infrastructuur biedt kansen, maar anderzijds kan vertraagde aanleg juist zeer nadelig uitpakken voor de regio. De projecten hebben vooral betrekking op transport van waterstof, CO2, warmte en windstroom.
 
 
 
#
 
Gebruik van hout is ongekend populair, maar de voorraad is niet oneindig
 
De houtprijzen zijn hoog en dat zullen ze nog wel even blijven. Iedereen wil het bos ontginnen, het liefst nu, en dat ook nog ‘duurzaam’. Hoe gaat Europa voorzien in de toenemende vraag naar bosproducten als de grote boslanden nu al sterk ontbost worden?
 
 
#
 
Label met vraagtekens (commentaar)
 
Het emissielabel voor de binnenvaart is vanaf 15 november een feit. Hiermee kan een schipper aantonen hoe schoon het schip is op basis van de daadwerkelijke uitstoot. Stage V-­motoren zijn van zichzelf duurzaam, maar een CCRII-motor kan met nabehandeling, overigens een flinke investering voor een schipper, net zo schoon zijn als een Stage V-motor. Dat...
 
 
#
 
Dalende trend barometers spottarieven, maar héél voorzichtig
 
De spottarieven voor het verschepen van zeecontainers vanuit Azië naar Europa zijn volgens de verschillende barometers voor de tweede week op rij gedaald. De daling is bijzonder voorzichtig, want de tarieven zijn nog wel hoger dan ze in het begin van de maand waren. Maar verladers die maandenlang alleen maar prijsstijgingen hebben gezien, mogen nu...
 
 
 
#
 
6.000 pond per maand voor een Britse vrachtwagenchauffeur
 
Het nijpende tekort aan chauffeurs in Groot Brittannië heeft de salarissen spectaculair opgedreven. Bedrijven bieden al maandsalarissen van 6000 pond (omgerekend zo’n 7100 euro) om een ervaren rijder in te lijven.
 
 
 
(advertentie)
#
 
TVM ondernemersdesk helpt u verder
 
Zoekt u de transportverzekering die past bij uw onderneming? Het team van de TVM ondernemersdesk helpt u verder. Vraag een persoonlijk advies aan of bereken de premie voor de vrachtwagenverzekering.

Offerte aanvragen
 
 
 
#
 
Nieuwe grenspost Gent moet meer voedingstransporten trekken
 
Voortaan kunnen de Belgische douane en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) ook in Gent verpakte dierlijke producten afkomstig van buiten de Europese Unie controleren. Het havenbedrijf van North Sea Port bouwde hiervoor vlak tegenover haar eigen kantoorgebouw een nieuwe grenscontrolepost.
 
 
 
#
 
‘Nederland distributieland niet achterhaald, maar onmisbaar’
 
Een groep wetenschappers pleitte onlangs in het FD voor een ‘nieuw verhaal’ voor de logistiek in ons land. De negatieve omgevingseffecten van Nederland als distributieland zijn volgens hen groot, terwijl de toegevoegde waarde beperkt is. Maar die voorstelling van zaken klopt niet, stelt voorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in onderstaand opiniestuk....
 
 
#
 
Slechte staat Neckar kost binnenvaart lading
 
De capaciteit van de DP World-­containerterminal in Stuttgart mag dan fors worden uitgebreid, van 186.000 naar 320.000 teu, de scheepvaart op de Neckar lijkt daar niet van te zullen profiteren. Zolang er geen betrouwbare vaarweg is, gaan de spoorwegen er met die containerlading vandoor.
 
 
 
#
 
‘Gemeenten kijken steeds meer naar brownfields voor nieuwe dc’s’
 
Rekening houden met het klimaat en de omgeving van een logistiek bedrijventerrein, kun je als een probleem zien, maar het geeft ook nieuwe mogelijkheden. Het kan voor een werkklimaat zorgen dat andere bedrijven aantrekt om zich in Nederland te vestigen.
 
 
 
(advertentie)
#
 
Vacature: Expediteur
 
Als Expediteur bij DL Freight Management in Vlaardingen ben jij verantwoordelijk voor zeevrachtzendingen over de gehele wereld. Je handelt FCL en LCL zendingen voor de zeevracht volledig af.

Bekijk vacature >
 
 
 
#
 
Gouverneur Californië tekent decreet tegen havencongestie
 
De Californische gouverneur Gavin Newsom heeft een bevel uitgevaardigd aan het adres van overheidsinstanties om manieren te vinden om de vertragingen in de havens aan te pakken.
 
 
 
#
 
Absoluut luxeloos en spartaans truckershotel troeft Hilton af
 
Een hotelkamertje van net 7 vierkante meter, met een bed en pal daarnaast de wc, zonder wandje ertussen. Het zal de meeste reizigers niet aanspreken. Maar onder avonturiers die een minimalistische, spartaanse chauffeurs­accommodatie wél weten te waarderen, blijkt het truckers­hotel Roatel, dat vier kamers in een zeecontainer weet te persen, een regelrechte hit.
 
 
 
(advertentie)
#
 
Kies nu jouw opleiding!
 
Opleiding nodig op het gebied van gevaarlijke stoffen, luchtvaartveiligheid of security? Special Cargo heeft ruim 50 gecertificeerde trainingen. Jaarlijks 20.000 cursisten. Direct een plek reserveren?

Download hier de nieuwe opleidingsgids!
 
 
 
#
 
NT webinar: versnipperde trucktol in Europa
 
Donderdag 4 november om 11:00 uur houdt Nieuwsblad Transport een webinar over de versnipperde trucktol in Europa.
 
 
 
www.nt.nl redactie@nt.nl
 
Afmelden 010-280 10 00
 
 
© 2021 ProMedia NT Alle rechten voorbehouden.
 
Nieuwsblad Transport - Weena 505 B18 - 3013 AL Rotterdam