NT e-mail
 
De gratis
Weekly
 
 
 
LAATSTE NIEUWS
 
#
 
Expediteurs razend over ‘woekerpraktijken’ reders
 
Europese expediteurs willen dat de Europese Commissie een onderzoek start naar concurrentieverstoring in de containervaart. De mededingingswaakhonden in de grote Angelsaksische landen doen dat al. Zij verdenken de rederijen van verboden prijsafspraken.
 
 
 
#
 
‘Expediteurs kunnen ook samen een rederij kopen’
 
Wellicht hebben reders als Maersk zich een beetje verkeken op het animo bij verladers om rechtstreeks zaken te doen met de carriers. Henrik Schumacher van verlader MBCC Group (bouwchemie) gaat het in elk geval zeker niet doen. En Alexander Nowroth van Lebenswerk Consulting vraagt zich in dit duo-­interview uit de DVZ af, waarom expediteurs geen...
 
 
 
(advertentie)
#  
Opslag van waardevolle goederen
 
De opslag van ‘high value goods’ vereist kennis en precisie. Heylen Warehouses geeft advies op maat en ontwikkelt hoog beveiligde logistieke gebouwen.

Benieuwd? Contacteer ons.
 
 
 
#
 
Rotterdam laat corona achter zich, containeroverslag naar record
 
De overslag van de Rotterdamse haven is vorig jaar met ruim 7% gegroeid tot 468,7 miljoen ton, evenveel als in het pre-coronajaar 2019. De containeroverslag groeide tot een nieuw record van 15,3 miljoen teu.
 
 
 
#
 
Strop onbemande CER op Maasvlakte loopt op tot 25 miljoen
 
Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft bijna 25 miljoen euro moeten afboeken op het project Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte.
 
 
 
#
 
Minister Mark Harbers live op podium tijdens Multimodaal
 
De kersverse minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers (VVD) wordt door NT live geïnterviewd op het podium van Multimodaal. Deze transportbeurs vindt plaats op 21 april in het Breepark Breda.
 
 
#
 
Omstreden terugkeerplicht voor trucks gaat in ondanks protesten
 
De terugkeerplicht voor vrachtwagens is misschien wel het omstreden onderdeel uit het EU-Mobiliteitspakket. In weerwil van alle protesten en oproepen tot uitstel is de maatregel maandag ingegaan. Ook de cabotageregels zijn aangescherpt.
 
 
 
#
 
Nieuwe richtlijn Eurovignet na jaren steggelen aangenomen
 
Na vijf jaar van verhitte onderhandelingen is de nieuwe Eurovignetrichtlijn aangenomen door het Europese parlement. De transportsector ziet weinig in het moeizaam bevochten compromis en waarschuwt voor extra kosten.
 
 
 
#
 
‘Kolenbesluit was belangrijk draaipunt voor haven Amsterdam’
 
Oud-Eneco-topman Jeroen de Haas (1959) overhandigt in april de voorzittershamer van de raad van commissarissen (rvc) van Havenbedrijf Amsterdam aan Jan Lagasse, oud-directeur van Zeeland Seaports. Na bijna tien jaar bij de raad is het welletjes geweest, zegt de geboren Tilburger. ‘Acht tot negen jaar is ongeveer de periode dat je als toezichthouder fris blijft’,...
 
 
 
#
 
Havendebat Amsterdam: wonen of werken in de haven?
 
Verduurzamingsplannen in en rond de Amsterdamse haven komen onder druk te staan door gebrek aan ruimte. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen gaan raadsleden over deze kwestie met elkaar de strijd aan tijdens het Havendebat Amsterdam op 2 maart.
 
 
#
 
Rabobank: ‘Uitkoopregeling nodig voor onrendabele kleine schepen’
 
De nieuwe directeur mobiliteit en transport bij de Rabobank, Henry Steenbergen, is op zoek naar oplossingen voor eigenaren van kleine binnenvaartschepen. ‘In dit segment zitten we met onrendabele schepen.’
 
 
 
#
 
Vergunning tijdelijke blustrein Waalhaven Zuid niet verlengd
 
De gemeente Rotterdam is niet van plan om de vergunning voor de tijdelijke blustrein in Waalhaven Zuid te verlengen. Volgens de gemeente moet het emplacement Waalhaven Zuid gedeeltelijk of zelfs volledig gesloten worden voor het rangeren van gevaarlijke stoffen. De huidige vergunning loopt nog tot en met 31 december 2022.
 
 
 
#
 
Rusland sluit Zee van Azov voor commerciële scheepvaart, gasprijs schiet omhoog
 
Rusland heeft de commerciële scheepvaart in de Zee van Azov stilgelegd. De binnenzee is met een zeestraat verbonden met de Zwarte Zee en de noordelijke oever is Oekraïens.
 
 
 
#
 
‘EU moet walstroom stimuleren via belastingkorting’
 
Schepen die aan de kade liggen, gebruiken vaak een dieselgenerator om stroom op te wekken voor eigen gebruik. Maar dat kan veel duurzamer, bijvoorbeeld via walstroom.
 
 
 
#
 
Danser in handen van investeerder BOC
 
De Nederlandse Danser Group, één van de grootste containervervoerders op de Rijn, komt in handen van Blue Ocean Capital (BOC).
 
 
#
 
Congestie op de Nieuwe Zijderoute weer terug naar normaal
 
In 2021 was er veel sprake van congestie op de Nieuwe Zijderoute. Nu lijkt de situatie echter te zijn verbeterd. Treinen rijden inmiddels weer met redelijke transittijden van China naar Europa.
 
 
 
#
 
Eerste negentien gemeenten publiceren zero-emissiezone
 
De eerste negentien gemeenten hebben de grenzen van hun zero-emissiezone gepubliceerd. Dertig tot veertig gemeenten voeren in 2025 een dergelijke zone in.
 
 
 
#
 
Binnenvaartsector wil rode streep door Europese gasolietax
 
De Europese binnenvaart­branche gaat op de barricaden staan in een nieuw statement over ‘Fit for 55’, de duurzaamheidsplannen die de EU vorig jaar zomer presenteerde. Brandstofbelasting betalen, daar heeft de sector géén trek in.
 
 
#
 
FreightNed zet in op zwaar transport met koop Belo Logistiek
 
Freightned Group uit Ridderkerk neemt Belo Logistiek uit Bleiswijk over. Belo zet zijn diensten voort onder de naam FreightNed Zwaar Transport. De overname geldt per 1 maart, maken beide bedrijven bekend.
 
 
 
#
 
GXO dicht bij overname Clipper Logistics voor 1,1 miljard
 
GXO is dicht bij een overname van de Britse beursgenoteerde specialist in retaillogistiek Clipper Logistics.
 
 
 
#
 
‘Ro/ro-schepen extra kwetsbaar voor branden’
 
Twee grote branden op ro/ro-schepen in een week tijd: volgens verzekeringsmaatschappij Allianz is het geen toeval. Ro/ro- en autoschepen kunnen, meer dan andere schepen, blootgesteld zijn aan brand- en stabiliteitsproblemen, zo meldt de verzekeraar.
 
 
 
#
 
2022 outlook for container prices in ocean freight and port congestion (webinar replay)
 
Worldwide supply chains still haven’t found a new balance. What’s this years’ outlook on shipping rates and port congestion? We talked about that during a webinar.
 
 
 
www.nt.nl redactie@nt.nl
 
Afmelden 010-280 10 00
 
 
© 2022 ProMedia NT Alle rechten voorbehouden.
 
Nieuwsblad Transport - Weena 505 B18 - 3013 AL Rotterdam