| | The House with the Ocean View (2002) is een van de meest uitdagende durational performances waarin het menselijk uithoudingsvermogen op de proef wordt gesteld. Voor deze performance leeft reperformer Jia-Yu Corti twaalf achtereenvolgende dagen en nachten in de tentoonstellingsruimte van het museum. Ze houdt zich daarbij aan strenge regels, waaronder niet eten, niet praten en driemaal daags douchen. Deze performance vindt van 5 tot en met 16 juni plaats in het Stedelijk, als onderdeel van de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Marina Abramović.
SPECIAL: HOLLAND FESTIVAL
Daarnaast organiseert het Stedelijk op 8, 11 en 15 juni in samenwerking met Holland Festival speciale avondopenstellingen. Bezoek de tentoonstelling en The House with the Ocean View na sluitingstijd, leer meer tijdens een verdiepende lezing van curator Karen Archey en ervaar zelf de Marina Abramović Methode door aan een of meer performatieve installaties deel te nemen. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Naast The House with the Ocean View wordt er de komende tijd nóg een iconische performance voor het eerst in Nederland heruitgevoerd: Art Must Be Beautiful / Artist Must Be Beautiful (1975). De reperformances vinden plaats op 26 mei, 2, 23 en 29 juni.
In Art Must Be Beautiful /
Artist Must Be Beautiful borstelt de kunstenaar met furieuze bewegingen
haar eigen haar terwijl ze bijna een uur
lang de titel als een mantra herhaalt.
Abramović beschrijft de pijn die ze
hierdoor ervaart niet als het doel van het
werk, maar als een manier om mentale
helderheid en aanwezigheid te ervaren.
De intens emotionele werken uit haar
vroege jaren geven uitdrukking aan
universele ervaringen van pijn, woede en angst. Ze vestigen Abramović als de
toonaangevende performancekunstenaar
van haar generatie.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | |
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | Tentoonstelling — t/m 15 september | Ana Lupas | On This Side of the River Elbe |
| | ★★★★ — NRC
De carrière van Ana Lupas (geboren 1940, Cluj, Roemenië) beslaat meer dan zes decennia en getuigt van een onverzettelijke toewijding aan artistieke vrijheid tijdens uitdagende politieke omstandigheden. Haar veelzijdige oeuvre omvat textielwerken, sculpturen, installaties en acties. Lupas maakt doelbewust gebruik van materialen die destijds niet met kunst werden geassocieerd, zoals wol, katoen, hennep en vlas. Hiermee daagde ze niet alleen de artistieke normen uit, maar gebruikte ze ‘arme’ materialen ook uit pure noodzaak; er was niet veel anders te krijgen.
CATALOGUS
Met trots introduceren we de tentoonstellingscatalogus die de eerste in zijn soort is, en die zes decennia aan Ana Lupas’ werk omvat. De publicatie wordt geleverd met exclusieve essays van de curator en teksten die dieper ingaan op thema's als collectieve participatie, natuur en verzet. Te koop in de museumwinkel voor € 34,00. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | Tina Campt, professor aan de Princeton University, gaat tijdens dit Visiting Fellow-programma in op haar nieuwste onderzoek naar de ‘Afterlives of Images’. In haar recentere werk verbindt Campt alledaagse beelden gemaakt door Zwarte mensen met het werk van Zwarte hedendaagse kunstenaars, die maatschappelijke percepties herdefiniëren. Na haar lezing zal ze in gesprek gaan met Rolando Vázquez Melken, hoogleraar Post/Decolonial Theories and Literatures aan de Universiteit van Amsterdam, om haar recente bevindingen en hun gedeelde interesse in dekoloniaal denken te bespreken. Het evenement wordt afgesloten met een open gesprek met het publiek.
De jaarlijkse Visiting Fellow is een samenwerkingsproject tussen de Onderzoekschool voor Kunstgeschiedenis (OSK), het Stedelijk Museum Amsterdam, het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, Den Haag en de Universiteit van Amsterdam. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | Als Vriend van het Stedelijk heb je altijd gratis entree voor jou en één introducé. Vrienden van het Stedelijk hoeven geen starttijd te reserveren en betalen ook geen toeslag voor de Marina Abramović-tentoonstelling. Wij zijn enorm dankbaar voor de steun van onze Vrienden. Voor € 75,- per jaar bezoek je daarom het museum wanneer je maar wilt en ontvang je uitnodigingen voor tentoonstellingsopeningen en exclusieve vriendenlezingen. Én er zijn nog veel meer leuke voordelen. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Herken je dit schilderij? Snijden aan Gras (1966) van Co Westerik was jarenlang als reproductie te zien in de trein. Het schilderij werd immens populair, maar niet iedereen was fan. Op een nuchtere maag in de ochtend was het voor velen te zwaar. Na veel protest onder treinreizigers werd het kunstwerk uiteindelijk verwijderd door de NS. Gelukkig is het origineel wel weer te zien, het hangt (tijdelijk) in de ABN AMRO zaal in het Stedelijk. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | Geïnspireerd, verbaasd, verrast? Wat vind jij van de tentoonstellingen Marina Abramović, Wilhelm Sasnal of van de collectiepresentatie? Deel je ervaring via Tripadvisor in 1 minuut en inspireer anderen ook te komen.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | |
Vanaf 8 juni, elke zaterdag |
| | |
---|
|
|
| | 1. Wilhelm Sasnal, Zonder titel, 2017, olieverf op doek, 140 × 180 cm. Met dank aan de kunstenaar en Foksal Gallery Foundation. Foto: Marek Gardulski. 2. Marina Abramović, The House with the Ocean View, 2002. Sean Kelly Gallery, New York. Met dank aan de Marina Abramović Archives © Marina Abramović. Foto: Attilio Maranzano. 3. Marina Abramović, Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful, 1975. Charlottenburg Art Festival, Copenhagen, Denmark. Met dank aan de Marina Abramović Archives. © Marina Abramović. 4. Zaaloverzicht Ana Lupas – On This Side of the River Elbe. Foto: Peter Tijhuis. 5. Co Westerik, Snijden aan Gras, 1966. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| |
|
---|
|
|