| De 71e editie van het Holland Festival gaat officieel op 7 juni van start, maar het eerste contextprogramma is al over enkele weken: de film Seopyeonje op 18 maart. Verder in deze nieuwsbrief onder andere aandacht voor het Gurdjieff Ensemble en het gesprek met Steve McQueen naar aanleiding van zijn video-installatie End Credits. |
|
Gurdjieff Ensemble Meets Hewar 22 juni Muziekgebouw Het Armeense Gurdjieff Ensemble veroverde de harten op het Holland Festival in 2015. Nu is het terug voor een concert met het Syrische ensemble Hewar, dat Arabische muziek mengt met jazz en westerse klassieke muziek. Ze spelen nieuwe stukken, muziek van Hewar en gearrangeerde werken van de Armeense componisten George Gurdjieff en Komitas Vardapet. Een concert met twee verschillende, maar fysiek nabije culturen die door de eeuwen heen een rijke culturele uitwisseling hebben gekend. |
| |
Seopyeonje context bij Trojan Women 18 maart Westergasfabriek, Het Ketelhuis Zuid-Koreaanse film van regisseur Im Kwon-taek uit 1993 over een familie van traditionele pansorizangers die de eindjes aan elkaar moet knopen in de moderne wereld. Deze film is onderdeel van het contextprogramma Film op zondag: in aanloop naar het festival toont Het Ketelhuis elke derde zondag van de maand een film die thematisch verbonden is met een festivalvoorstelling en die wordt ingeleid door Dana Linssen, hoofdredacteur van de Filmkrant. |
|
|
| ROMEINSE TRAGEDIES Toneelgroep Amsterdam 15 - 21 juni Carré Sinds de wereldpremière op het Holland Festival in 2007 is Romeinse tragedies een ongekend succes. Ivo van Hoves revolutionaire toneelbewerking van drie Shakespeare-tragedies (Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra) is terug in Amsterdam. Een sensationele multimediashow, waarin de achterkant van het politieke bedrijf in al zijn dubbelzinnigheid wordt getoond. bekijk de video |
|
|
|
|
END CREDITS Steve McQueen 9 - 28 juni Loods 6 De Britse filmmaker en beeldend kunstenaar Steve McQueen (bekend van de films 12 Years a Slave en Shame) presenteert voor het eerst in Nederland de nieuwste versie van End Credits. Deze museale video-installatie gaat over de Afro-Amerikaanse zanger/acteur Paul Robeson, een invloedrijk burgerrechtenactivist en communist in het McCarthy-tijdperk. End Credits toont de perverse aard van politieke discriminatie en vervolging. |
| |
Steve McQueen over Paul Robeson context bij End Credits 10 juni Stadsschouwburg Amsterdam Filmmaker/beeldend kunstenaar Steve McQueen gaat in dit gesprek met David Dibosa, curator en onderzoeker aan Chelsea College of Arts in Londen, dieper in op het werk en de nalatenschap van de legendarische Paul Robeson. |
|
|
| Collecting Video Art Young Collectors Circle context bij End Credits 23 juni Loods 6 Wat zijn de do’s en don’ts van het verzamelen van videokunst en het (laten) maken van kunst in opdracht? Een bijeenkomst met onder anderen de videokunstverzamelaars Loes en Egbert Dommering. De presentatie is in handen van kunstjournalist Yuki Kho. |
|
|
|
|
|