| Hartzaam hart- en vaatziekten een halt toeroepen In Nederland kloppen 17,5 miljoen harten. Daarvan heeft 1 op de 10 (1,7 miljoen1) een hart- en vaatziekte. Dit schrikbarende aantal stijgt gestaag. Novartis roept alle partijen in de gezondheidszorg op – publiek én privaat – om intensiever samen te werken. Want niet elk hart is sterk, maar we kunnen ons wel sterk maken voor elk hart. #hartzaam Meer... |
|
|
| “Wij zijn te gast bij de patiënt”: de kracht van gastvrijheid Tot tien jaar geleden was de aandacht voor gastvrijheid bij Isala verdeeld over afdelingen, zoals in veel ziekenhuizen het geval is. In 2013 koos Isala voor een integrale aanpak en stelde in 2015 Johan Jonker aan als gastvrijheidsmanager. Zijn missie? Breng gastvrijheid in het dna van Isala. Gastvrijheid levert op Persoonlijke betrokkenheid en beleving hebben Meer... |
|
|
|
| Zorgmedewerker wil niet misgrijpen: het belang van zorglogistiek Als zorgmedewerker wil je niet misgrijpen op materialen die je nodig hebt voor je patiënt. Gebeurt dat wel, dan merk je pas hoe cruciaal de rol van logistiek in een ziekenhuis is. Hoe zorgt de facilitaire dienst - in dit geval de ziekenhuislogistiek - ervoor dat alles op rolletjes loopt, ondanks de druk op kosten en efficiency. Meer... |
|
|
|
| Dankzij data meer kwaliteit van leven Een mooier uitzicht op de Rotterdamse Blaak dan vanuit de vestiging van Diabeter krijg je niet zo snel. Als we er rondlopen baadt de markante Markthal in laag ochtendlicht, evenals de kubuswoningen van het ‘Blaakse Bos’. De diabeteskliniek geeft de bezoeker eigenlijk niet echt een klinisch gevoel. Dat is ook precies de bedoeling. Diabeter wil Meer... |
|
|
| Goed werk met het ZPM: 5 tips van collega-aanbieders Project Directors Rob Janssen en Petra de Leede zetten de vijf belangrijkste tips uit die bijeenkomsten op een rij, zodat andere aanbieders er hun voordeel mee kunnen doen. 1. Geef behandelaren de ruimte om te behandelen Tijd besteden aan cliënten, begint met tijd hébben voor cliënten. ‘Eigenlijk alle zorgaanbieders werken met een target voor behandelaren. Meer... |
|
|
| Kijk buiten de grenzen voor snellere toegang tot medicijnzorg Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Zorginstituut Nederland hebben steeds gezegd vast te willen houden aan de Nederlandse sequentiële procedures: éérst een kostenbaten-analyse, dan een onderhandeling en dáárna pas toegang. Zij stellen dat dit de enige manier is om medicijnen ook in de toekomst toegankelijk te houden. Dit is niet juist. Directe Meer... |
|
|
|
| De kracht van een klacht Sinds 2017 zijn zorgorganisaties verplicht te voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Daarmee dienen zij niet alleen een klachtenregeling te hebben maar ook hun cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Hoe zorgorganisaties dat invullen, is aan hen. Al zijn onafhankelijkheid en professionaliteit fundamenteel, weet Rolv Elverding. “Klachten ‘erbij doen’, Meer... |
|
|