Heb jij nog opleidingsbudget?

3 jaren geleden


Text only:

Klik hier voor de online versie van deze nieuwsbrief
De
Redactie Trainingen
Gooische Kaai 15-16
1141 TV Monnickendam
Tel: 0299-653853
Home
Incompany
Cursussen
Coaching
Onze klanten
Redacteur nodig
Over Ons
Contact

[Heb jij nog opleidingsbudget?]


In november/december bieden wij de volgende workshops aan:


24 november : Eindredactie voor internet


25 november: Aan de slag met… Hoe doelgericht communiceer jij?


27 november: Aan de slag met… Presenteren


8 december: De kracht van het beeld VERNIEUWD LESPROGRAMMA!


16 december: Online storytelling


Wist je dat je een cursus/workshop ook in termijnen mag betalen.
Meer informatie? Mail ons: info@deredactietrainingen.nl


Masterclasses


In 2015 staan de volgende Masterclasses op het programma:


Digitale magazines maken - 20 januari


Uniek aan deze masterclass is de doe-factor. In het middaggedeelte ga je zelf aan de slag om een aantal pagina’s van jouw digitale magazine te creëren. Neem je laptop dus mee! In deze workshop van bijna twee uur, plaats en bewerk je onder begeleiding tekst, beeld en video op een aantal pagina’s. Je leert het verschil tussen beeldschermvullende pagina’s en scrollbare pagina’s en gaat inpage-links naar websites en social media maken. Ook vindbaarheid en data staan op de agenda: want hoe leid je uit de statistieken het leesgedrag van jouw doelgroep af?


In beeld - 27 januari


Een sprekend beeld ter versterking van uw tekst werkt! Maar wat is een goed beeld? Hoe zorg je dat een foto daadwerkelijk bij de lezer binnenkomt, hem grijpt en niet meer loslaat? Waarom wordt het ene video wel geliked en het andere niet? Kortom hoe komt jouw merk of organisatie in beeld? Diverse aspecten spelen hierbij een rol, waaronder beeldselectie, fotografietechnieken, (beeld)taal, beeldmanipulatie, vormgeving en de keuze tussen stilstaand of bewegend beeld, tussen fotografie of illustratie. Dit alles zal uitvoerig worden behandeld tijdens de masterclass In Beeld.


Crossmediaal bladen maken - 5 februari


Heeft het tijdschrift in print zijn beste tijd gehad of krijgt het juist een nieuwe toegevoegde waarde, met meer nadruk op exclusiviteit en grafische vormgeving? Magazinecontent via een beeldscherm, werkt dat en zo ja, hoe? En is digitaal uitgeven niet vreselijk duur? Trends en innovatie staan centraal deze dag, met boeiende lezingen over titelextensies en -reducties, digitaal bladenmaken volgens Ben Rogmans, Layar Gloss en hoe Sanoma content hergebruikt via het Dynamic Content Platform. John Verhoeven legt uit hoe je een crossmediale, interactieve bladformule opzet, en geeft direct een opdracht om deze kennis toe te passen. Neem je lezer serieus, schrijf je in!


De Masterclasses worden gegeven in de Observant in Amersfoort.


Schrijven compleet


Is het secondelang of secondenlang? Hoe selecteer ik smakelijke streamers en een krachtige kop? Wat moet ik als schrijver weten van beeld en concept? Hoe schrijf ik aantrekkelijk, overtuigend, duidelijk en correct?


Basis opfrissen


Een complete schrijfopleiding is eigenlijk onmisbaar, zowel voor een starter als voor wie al jaren in het schrijversvak zit. Daarom ontwikkelde [De Redactie] Trainingen, in samenwerking met docenten Merel Roze, Hans Vos en Dolf Weverink,  de opleiding Schrijven Compleet: tien lesavonden over alle facetten van zakelijk schrijven voor media. Korte cursussen en workshops werken heel goed. Toch willen sommige mensen liever investeren in een langer traject waarbij ze alle onderdelen van zakelijk schrijven langslopen. Zo leg je een solide basis, of fris je die basis weer op. Ontwikkelingen in media gaan zo snel, je moet tegenwoordig echt meer weten dan hoe je een foldertekst schrijft.


Redacteur is alleskunner


De opleiding wordt verzorgd door drie door de wol geverfde docenten. Iedere docent heeft zijn eigen expertise, ervaring en stijl. Die afwisseling is heel inspirerend. Docent Merel Roze geeft Schrijven op B1-niveau, Schrijven voor internet en Eindredactie voor internet. ‘Ik zou deze opleiding zelf wel willen volgen! In deze tijd is het slim om je breed te ontwikkelen. Als webredacteur moet je kunnen schrijven, maar ook handig zijn met beeld en techniek. Deze opleiding behandelt alle soorten tekst en mediatypen: je leert schrijven voor mobiel en social media, maar werkt ook aan basics als opbouw, stijl en spelling.’


Je vak verstaan


Hans Vos geeft Schrijven basis 1 en 2 en Langere teksten 1 en 2. ‘We zetten als drie specialisten onze dagelijkse praktijk in om de vaardigheden van deelnemers aan te scherpen.’ Dolf Weverink maakt het docentencorps compleet. Hij richt zich op Concept en uitbeelding en Schrijven voor mobiel.  Weverink: ‘Schrijven Compleet gaat over goed schrijven. Je vak verstaan. We leren deelnemers hoe ze met tekst laten zien wat ze beloven of willen vertellen.’ In de laatste les maken deelnemers een examen en ontvangen ze een certificaat.


Meer dan kennis en vaardigheden


Schrijven Compleet is zinvol voor ervaren schrijvers, maar ook voor mensen die van hun passie hun werk willen maken, en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. We werken in een kleine groep, waardoor er veel ruimte is voor dialoog en interactie. Bij ons geen hoorcolleges, maar persoonlijk contact en voorbeelden uit de praktijk. Volgens Merel Roze levert een cursus als deze meer op dan kennis en vaardigheden alleen. ‘Vaak ontstaan er leuke uitwisselingen met vakgenoten en docenten, vooral als je tien avonden intensief met elkaar optrekt.’


Meer informatie en inschrijven: www.schrijvencompleet.nl


I speak English very good. En jij?


In 2015 geven wij weer de training Zakelijk Engels.
Wij zijn heel benieuwd hoe jij als communicatieprofessional de Engelse taal gebruikt. Daarom een korte enquête. Onder de deelnemers verloten wij het boek Make that the cat wise.


1. Voor welke doeleinden gebruik jij zakelijk Engels? (bijeenkomsten, e-mails, presentaties, nieuwsberichten, etc)


2. Op welke vlakken zou jij je Engels willen verbeteren? Grammatica/Spelling/Spreekvaardigheid/Woordenschat


Je antwoorden kun je voor 27 november sturen aan info@deredactietrainingen.nl.


13-11-2014


[Online met...]



Aartjan van Erkel is online copywriter bij www.schrijvenvoorinternet.nl


Wat doet een online copywriter bij www.schrijvenvoorinternet.nl eigenlijk?


Gedrag beïnvloeden van klanten. Dat is het grote verschil tussen copywriting en andere manieren van schrijven, zoals webredactie of journalistiek. Je schrijft om mensen te helpen bij het nemen van een beslissing, zodat ze bijvoorbeeld gaan bestellen of zich aanmelden.  Copywriters vind je vooral in de reclamewereld, maar ik heb me helemaal op internet gestort. Want de meeste websites zijn te rationeel: ze proberen je met logische argumenten te overtuigen. Dat is voor het nadenkende brein wel prettig, maar zulke websites zijn niet overtuigend.  Want het rationele brein neemt maar 5% van de beslissingen. De rest wordt bepaald door ons onderbewuste. We nemen dus 95% van onze beslissingen zonder erover na te denken.  Best schokkende cijfers. En fascinerend om hier gebruik van te maken: door dingen te zeggen op websites – of in campagnes of nieuwsbrieven - die het onderbewuste prikkelen. Daardoor worden je marketing en sales-uitingen veel succesvoller.


Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?


Op de Kindle worden foto’s en illustraties nogal matig weergegeven.  Dus alle boeken die niet tekst-only zijn. Ik hou bijvoorbeeld van vogels en heb een paar vogelgidsen: die zou ik nooit als e-book kopen.


Wat is jouw laatst aangeschafte app?


Duolingo, een heel verslavende app om vreemde talen te leren. Die maakt slim gebruik van allerlei psychologische beïnvloedingstechnieken om gebruikers te motiveren, zoals wedstrijdelementen, gamification. Ook commitment wordt gebruikt, een techniek die zo effectief is dat hij ook veel gebruikt is voor hersenspoeling.  Ik ben met Duolingo nu voor de lol wat Portugees aan het leren, maar eigenlijk had ik Japans gewild.  Die taal was alleen jammer genoeg nog niet beschikbaar.


Wie was jouw leermeester?


De beste leermeesters maken je hoofd rustig. Ze laten je iets zien waarvan je weet: Dit vergeet ik nooit meer. Doordat je twijfels opeens weg zijn. Dat is heerlijk. De eerste leermeester die dat effect op me had was Steve Krug. Van hem heb ik een aantal belangrijke principes geleerd om websites makkelijker te maken. Sommige gebruik ik nog bijna elke dag.  Iemand anders die ik heel hoog heb zitten is Gerry McGovern.  Die leerde me welke informatie prioriteit heeft op websites en welke je dieper kan wegstoppen zonder dat bezoekers er last van hebben. Dat is handig in Nederland, het land van het poldermodel. Want door ons gepolder denken we soms dat alle informatie even belangrijk is op een website. Maar voor je bezoekers is dat absoluut niet zo. Beide zijn trouwens grappige goeroes: je kunt goed met ze lachen. En daardoor onthoud je hun verhaal weer beter.


Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?


Mijn klanten leren van mij om hun website onweerstaanbaar te maken met hun woorden, zelfs als ze niet kunnen schrijven. Dat bied ik aan via zo veel mogelijk online en offline informatiedragers. Video, audio,  tekst, games, live trainingen, het zijn allemaal modaliteiten waarin je content kunt gieten als je wilt dat mensen iets leren. Daarvan gebruik ik er nu ook al zo veel mogelijk, want ik geloof in verschillende leerstijlen: iedereen heeft een favoriete manier van leren.  Over 5 jaar zullen er misschien wel een paar informatiedragers bij gekomen zijn die ik me nu nog niet voor kan stellen.


Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?


Grotendeels eens. Print ís al veel minder geworden. Vooral doordat de digitale informatiedragers nu veel beter en draagbaarder zijn. Hoe mobieler, simpeler en goedkoper de toekomstige informatiedragers zijn,  hoe sterker ze zich gaan verspreiden denk ik. Je ziet ook dat onze mentaliteit door die slimme apparaten aan het veranderen is. Mijn boekenkast vond ik vroeger decoratief en cool. Maar nu vind ik het vooral jammer van de ruimte eerlijk gezegd. En bij het lezen van een papieren boek vind ik het jammer dat ik fragmenten die ik wil onthouden niet digitaal kan opslaan.  Print wordt misschien wel een high-end artikel. Een papieren boek bijvoorbeeld als een luxe extra bij een e-book. Zoals liefhebbers nu een plaat op vinyl erbij kopen terwijl ze hem al hebben in iTunes, Spotify of op cd. Lees meer.


 
© De
Redactie Trainingen 2013
 


Klik hier als u geen e-mails van [De Redactie] Trainingen en Opleidingen meer wilt ontvangen:
http://www.deredactie.nl/?ACT=5&id=xv8eZEmMxA


Deredactie.nl

Categorieën: Gemeente Informatie Lokaal
Leeftijd: 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder

Deel deze nieuwsbrief op

© 2018