Laden...
'De grootste uitdaging is de doorontwikkeling van het huidige arbeidspotentieel.' In deze update lees je onder andere over de komst van minister Slob en staatssecretaris Van Ark naar de arbeidsmarktregio Zwolle. Ook vertelt regiomanager van Werkbedrijf UWV Diana Speersta over veranderingen op de arbeidsmarkt en het belang van het upgraden van mensen. Verder legt Sander van Dries van Triggerfish uit hoe je dankzij employer branding opvalt als werkgever. Minister Slob en staatssecretaris Van Ark bezoeken arbeidsmarktregio ZwolleMaandag 14 oktober brengen minister Arie Slob van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een bezoek aan de arbeidsmarktregio Zwolle. Beide bewindspersonen zijn zeer geïnteresseerd in de wijze waarop we in de Regio Zwolle vanuit de Human Capital Agenda bezig zijn de arbeidsmarkt beter in balans te brengen. Bij een bezoek vorig jaar noemde Van Ark de aanpak van de Regio Zwolle een goed voorbeeld voor heel Nederland. Nu horen de bewindslieden graag van werkgevers en werknemers wat hun ervaringen zijn. Daarvoor zijn we te gast bij Novon Schoonmaak in Zwolle. Bekendmaking eerste toekenningen Ontwikkelfonds Regio Zwolle Van één keer solliciteren naar altijd blijven lerenHet gaat goed met de economie, maar er is krapte op de arbeidsmarkt. Vooral door een mismatch tussen vraag en aanbod. Als werkgevers hebben we een collectieve verantwoordelijkheid om dit op te lossen, samen met opleidingsorganisaties. Daarvoor moeten we niet denken in opleidingsniveaus en papieren voor een bepaald beroep, maar in vaardigheden en aanvullende opleiding. Aldus Diana Speerstra, regiomanager Werkbedrijf UWV. In dit interview vertelt Diana over veranderingen op de arbeidsmarkt en het belang van upgraden van mensen. Want, zo zegt ze, ‘economisch succes zit ’m in aanpassingsvermogen’. ‘Het gaat goed met de economie. Ondernemers hebben op dit moment over het algemeen een goed gevulde orderportefeuille. De eerste prioriteit is dan de beschikbaarheid van werknemers, zodat het werk kan worden gedaan. Alleen, hoe staat het er over een paar jaar voor, aan welke vaardigheden heb je dan behoefte als bedrijf? Misschien vraagt de markt dan wel om andere diensten en producten en heb je als bedrijf dus ook andere functies binnen je team. Voor machines maak je een onderhoudsplanning, maar hoe onderhoud je het menselijk kapitaal binnen je onderneming?’ Lees het interviewVan zoeken naar personeel, naar personeel jou laten vindenDe tijd van een vacature plaatsen en achterover leunen is voorbij. Werkgevers hebben steeds meer moeite met het vinden van geschikt personeel. Niet gek, want de banen liggen voor het oprapen. Hoe val je als werkgever dan nog op? En hoe zorg je dat werkzoekenden kiezen voor jou in plaats van je concurrent? Het toverwoord: employer branding. Met employer branding gaat het om het verkrijgen van een voorkeurspositie van jou als werkgever bij je huidige en toekomstige medewerkers. Simpel gezegd: ervoor zorgen dat anderen jou leuker vinden dan de rest. Maar hoé zorg je dan dat anderen jou leuker vinden dan de rest? En hoe krijg je toekomstig personeel zo ver dat ze jou vinden in plaats van andersom? Sander van online activatiebureau Triggerfish legt uit. Lees meerOverheden in Oost Nederland stellen gezamenlijke werkwijze SROI opOverheden in Gelderland en Overijssel gaan dezelfde regels gebruiken voor Social Return. Hierdoor wordt het voor bedrijven een stuk eenvoudiger om aan de voorwaarden te voldoen en kunnen ze meer mensen helpen die moeilijk aan werk komen. Om de afspraak te bekrachtigen ondertekenden vertegenwoordigers het Convenant Social Return Oost Nederland. Vijfenvijftig gemeenten, Waterschap Drents Overijsselse Delta en de provincie Gelderland en Overijssel doen mee aan het convenant. Lees meerAmbassadeur wordenHelp ons mee om van de regio Zwolle dé regio te maken waar bedrijven en mensen blijven groeien. Hoe? Volg ons op social media, verspreid deze nieuwsbrief binnen uw organisatie, gebruik de e-mailhandtekening en word ambassadeur van Upgrade Jezelf. Want hoe meer we deze boodschap gezamenlijk delen, hoe sterker we staan als regio. Ambassadeur worden |
Laden...
Laden...
© 2024