Corona en retail: 'Veel wat normaal was, is veranderd'
Een diersuper, met een breed assortiment tegen een scherpe prijs. Zo zet Jumper zich in de markt. En dat legt de keten geen windeieren. De omzet is met dubbele cijfers gegroeid. En groeien, dat wíl Jumper. Op diverse vlakken. Maar zonder webshop.
Laatst stond er een rij van vijftien mensen voor de Louis Vuitton-winkel. Er werd steeds één klant binnengelaten. Elke klant kwam met aankopen naar buiten. Ik vermoed dat de omzet per klant die dag records heeft bereikt in die winkel. Het deed me denken aan een artikel dat ik las van Michael Angelovich, over het begrip business unusual. Een begrip dat duidelijk maakt hoe de huidige ontwikkelingen voor alle sectoren zorgt voor kansen en bedreigingen. Veel van wat usual was, is veranderd.
Chatbots zijn in opkomst. De chatfunctie is een hulpstuk voor vele retailers om hun online shopervaring te optimaliseren, maar er zitten ook enkele haken en ogen aan. Bekijk het in deze infographic.
Zo kan een brillenwinkel er ook uitzien
Het Japanse brillenmerk Jins heeft wereldwijd meer dan vijfhonderd winkels. Alle winkels kenmerken zich door het veelvuldig gebruik van hout. Dat geldt ook voor de nieuwe vestiging in Tokio.
Service
Consumenten komen niet voor spullen naar je winkel, maar voor een waardevolle besteding van hun tijd. Dat is het uitgangspunt van Joe Pines concept van de experience economy. En toen kwam de coronacrisis. Wat betekent dit voor de invulling van retail als ervaringsgerichte industrie op de langere termijn?
In deze podcastaflevering praten we met Wouter Staal, een van de eerste RetailRookies met zijn keten Yoghurt Barn. We hebben het over de groei- en consolidatiefase van de formule en uiteraard over de impact van de coronacrisis en de moeilijke keuzes die hij daarbij moest maken.
In het aprilnummer van RetailTrends:
» HEMA in handen schuldeisers; akkoord over forse schuldverlaging
» Smit Mode vraagt uitstel van betaling aan
» Noodlijdende supermarkten nu ook recht op steun overheid
» Kabinet onderzoekt mogelijke btw-verlaging
» 'Faillissementen in retail in mei afgenomen'
Events save the date
Joe Pine: De post-corona experience economy - 16 juni
Lori van Waes: Van 1,5 meter naar 1,5 keer beter - 23 juni
Richard van Hooijdonk: Welkom in de nieuwe retailrealiteit - 30 juni
RetailTrends Live! - 10 september
Catch the Shopper - 14 september
Changemakers in Retail - 7 oktober
RetailTrends Media - Lindelaan 8, 6721 VC Bennekom
E-mailadres - info@retailtrends.nl
Geen nieuwsbrief meer ontvangen? Klik hier om u af te melden.