iCross2014 | Henk van Ess over curating the web en nieuwe ontw ikkelingen

4 jaren geleden


Text only:

Klik hier voor de online versie van deze nieuwsbrief
De
Redactie Trainingen
Gooische Kaai 15-16
1141 TV Monnickendam
Tel: 0299-653853
Home
Incompany
Cursussen
Coaching
Onze klanten
Redacteur nodig
Over Ons
Contact

[‘Er komt een moment dat er meer Nederlandse domeinnamen zijn dan vaste telefoonnummers’]


Interview Henk van Ess


Henk van Ess is onderzoeksjournalist, internationaal internettrainer/consultant en bestuurslid van de Vereniging van   Onderzoeksjournalisten. Ook is hij medeoprichter van het European Centre for Computer Assisted Research. Van Ess spreekt regelmatig over zijn specialiteiten: zoekdiensten en privacy. Tijdens iCross2014 geeft Henk de lezing: Let’s get Personal


Wij stelden hem een aantal vragen:


Met welke zaken ben je momenteel bezig?


Ik vertrek binnenkort naar Istanbul om bij de Turkse staatszender TRT te praten over het journalistieke nut van sociale media. Ja, uitgerekend in Turkije, het land waar Twitter en YouTube nu geblokkeerd zijn. Je zou kunnen zeggen dat Turkije het hol van de leeuw is, maar er zijn me vooraf geen beperkende voorwaarden opgelegd. Het lijkt mij juist vanwege die blokkering uiterst nuttig om daar te laten zien hoe handig de informatie van sociale media kan zijn. Momenteel ben ik net uit Malta terug, waar ik met Michael Opgenhaffen van de universiteit van Leuven landenteams heb opgeleid om verhalen van asielzoekers te valideren of te ontzenuwen. We konden zodoende een verhaal van een bombardement ontzenuwen en ondanks drie verschillende kalenders in Afghanistan, de precieze vakantieperiode vaststellen van een school in een crisisgebied.  Het zijn details, maar die moeten wel allemaal gecontroleerd worden.


Wat houdt het bestaan van een onderzoeksjournalist in 2014 in?


Je hebt nieuwe vaardigheden en technieken nodig om het vak beter te beoefenen, zoals datajournalistiek. Hierbij wordt informatietechnologie ingezet bij nieuwsgaring zoals zoeken, vinden, verzamelen, maar ook de verwerking (archiveren, opschonen en analyseren) en publicatie van de informatie. De validatietechnieken zijn nu belangrijker dan ooit. Wat is waar en wat niet? In sociale media zijn 99% van de uitingen vreselijk belangrijk voor de zender, maar minder belangrijk voor de ontvanger. Hoe haal je de krenten uit de pap? Het wordt ook wel ‘curating the web’  genoemd. Iets dat steeds belangrijker wordt.


Hoe belangrijk is research via internet voor journalisten? En kun je voorbeelden noemen waar uit dit blijkt?


Journalisten zoeken altijd personen. Die zijn nu vaker dan ooit op het web. Er komt een moment dat er meer Nederlandse domeinnamen zijn dan vaste telefoonnummers. Je kan van veel websites de identiteit van de maker vaststellen en vervolgens met die gegevens ook de persoon bellen. Het is ontzettend simpel om zo iemands telefoonnummer te achterhalen. Het kan ook heel makkelijk met de meldingen van ‘error 404’ of ‘pagina niet gevonden’. Als je informatie kwijt bent geraakt zijn er tegenwoordig nog 400 miljard kansen om deze toch nog terug te vinden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het ‘hidden web’ dat zich onttrekt aan Google.  Lees meer.


iCross 2014: voor crossmediale duizendpoten (in wording)


Zijn de hoogtijdagen van Facebook voorbij, en zo ja, wat is het volgende veelbelovende platform? Hoe ziet de digitale toekomst van kranten en andere media eruit? Toegevoegde waarde creëren met infographics, hoe gaat dat? En hoe leiden alle inspanningen rond social business eigenlijk tot meetbare resultaten? Tijdens iCross2014, op 3 juni, wordt u in begrijpelijke taal bijgepraat over alles waar u als communicatieprofessional mee te maken hebt ... en krijgt.


Locatie


Regardz Het Planetarium in Amsterdam


Kosten


De kosten voor iCross2014 zijn € 345,- excl. btw. Voor zzp’ers die in het bezit zijn van een geldige VAR WUO verklaring, is de prijs € 295,-.  Wij verzoeken u een kopie van uw VAR WUO verklaring samen met uw inschrijving te mailen.



17 april 2014


[Programma iCross2014]


09.30 – 11.00 uur: Plenaire lezing
dr. Piet Bakker – Crossmediale duizendpoten


10.15 – 11.00 uur: 1e breakout ronde:
- Elbrich Raessen – Social Media en succesvolle interne communicatie
- Tonie van Ringelestijn – Social media: what’s in, what’s out, what’s next?
- John Verhoeven – ‘Visual storytelling’ met cijfers – de weg naar de infographic


11.00 – 11.15 uur: koffiepauze


11.15 – 11.45 uur: 2e breakout ronde (casussen):
- Volkskrant, De grote nieuwe stap richting de digitale toekomst – Heleen van Lier
- Blendle, betalen voor journalistiek wordt weer leuk – Marten Blankesteijn
- TMG, Social traffic naar telegraaf.nl verdubbeld in 1 jaar – Gonnie Spijkstra


11.45 – 12.30 uur: plenaire sessie:
Ben Rogmans – Digitale Magazines – Keep it simple


12.30 – 13.45 uur: lunch


13.45 – 14.30 uur: plenaire sessie:
Henk van Ess – Let’s get Personal


14.30 – 14.45 uur: pauze


14.45 – 15.30 uur: 3e breakout ronde:
- Merel Roze – Schrijven voor mobile devices en responsive sites
- Jeroen Mirck – Storytelling, Contentmarketing en de inzet van de Blog
- Jochem Koole – Social Business – Social media succesvol inzetten


15.30 – 16.15 uur: plenaire sessie:
Paulus Veltman – Prepare for impact! Hoe technologie ons leven (gaat) veranderen


16.15 uur: borrel


[Win een analyse van uw website]



Journalist Tonie van Ringelestijn schrijft en publiceert al 15 jaar over technologie en media. Een kenner bij uitstek over de werking van conversiegericht schrijven en onder meer social media. Wij verloten onder de deelnemers die zich vóór 30 april 2014 inschrijven voor iCross2014 een uitgewerkte analyse van een website naar keuze. Tonie onderzoekt en analyseert uw site en zet alle plus- én verbeterpunten voor u op papier. Werkt u net aan een nieuwe website of wilt u meer conversie halen uit uw bestaande site? Schrijf u dan nu in en maak kans op deze analyse.


 
© De
Redactie Trainingen 2013
 


Klik hier als u geen e-mails van [De Redactie] Trainingen en Opleidingen meer wilt ontvangen:
http://www.deredactie.nl/?ACT=5&id=xv8eZEmMxA


Deredactie.nl

Categorieën: Gemeente Informatie Lokaal
Leeftijd: 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder

Deel deze nieuwsbrief op

© 2018