'Ik voelde dat we een punt hadden bereikt waar we het gingen hebben over hetgeen dat onder alles ligt.'

Lieve lezer,

Als psycholoog heb ik een heel bijzonder privilege: mensen bezoeken mij in mijn spreekkamer, meestal eenmaal per week, en dan vertrouwen ze me dingen toe. Het is iets dat ik koester en erg serieus neem. Een cliënte van mij, laten we haar Margot noemen, kan me hoopvol aankijken, zelfs als ze dingen zegt waar weinig hoop uit straalt. Zoals ze laatst deed: ‘Wat is het nut van plezier?’

Geïnteresseerd leunde ik naar voren, ik legde mijn pennetje neer op tafel. ‘Wat bedoel je?’

‘Nou,’ legde Margot uit, terwijl ze een grijze haar achter haar oor stopte. ‘Stel je voor dat je op een wereldreis bent en je ziet allerlei zaken die je graag wilde aanschouwen. Op dat moment voel je plezier, toch?’

Ik zei niets, wachtte af, gaf haar ruimte.

Ze ging verder: ‘En dat is dan positief, dat snap ik ook wel. Maar wanneer je weer thuis bent, heb je nog alleen de vage herinnering aan dat gevoel. Je kunt een puur gevoel van blijdschap niet vasthouden, je kunt het niet nog een keer voelen terwijl je thuis in bed ligt. Wat is het punt, dan?’

Ik kon er niets aan doen, een glimlach vormde zich op mijn gezicht. Ik voelde dat we een punt hadden bereikt in onze gesprekken waar we het gingen hebben over hetgeen dat onder alles ligt. Een existentiële pijn, niet de ‘hoe moet ik leven?’ maar de ‘waarom moet ik leven?’. Haar vraag katapulteerde ons in een reeks gesprekken waarin we elkaar moeilijke vragen stelden. We hebben het nu vooral over de tijdelijkheid van het leven: van het mooie én het pijnlijke. We hebben het over keuzes maken, over vormgeven waar je aandacht naartoe gaat.

Aan haar moet ik denken als ik later online iets tegenkom dat hopecore heet. Dit is hoe het gedefinieerd wordt: ‘Hopecore (and the concept of ‘Finding Feeling’) is an emerging narrative, where individuals actively seek joy and positivity in the world around them. As a countermeasure to the persistent strain of crisis fatigue, people are choosing to embrace a sense of hope.’

Ruim 15 jaar geleden werd het voor mij duidelijk dat de wereld ingewikkelder en oneerlijker is dan ik misschien dacht. Dat er structuren bestaan die verweven zijn met het weefsel van onze maatschappij. Dat rechtvaardigheid niet zo vanzelfsprekend is als films het doen lijken. Ik verslond er boeken over, las essays online, voerde gesprekken en soms discussies met mijn vrienden. ‘Als je niet boos bent, dan let je niet op,’ is een citaat dat ik regelmatig aanhaalde om mijn punt te maken.


Ondertussen gebeurde er ook iets anders in mij, terwijl dat bewustzijn over de wereld zich ontwikkelde. Ik moest leren stilstaan bij de momenten die me plezier gaven. Die lange gesprekken met mijn vrienden over de staat van onze maatschappij? Belangrijk, zeker. Maar belangrijker nog was dat we zij-aan-zij op een keukenvloer zaten en verbinding met elkaar vonden.

Nu, meer dan ooit, voel ik dat contrast. Ik ben niet lang geleden op vakantie gegaan met mijn vriendin. We hebben meer dan eens hardop tegen elkaar gezegd: ‘wat een geluk, dat we hier zijn, op deze plek, met elkaar.’

Ondertussen zag ik online filmpjes van vernietiging en moord in Palestina, ik zag geweld gebruikt worden tegen studenten in mijn eigen stad, op mijn universiteit, thuis. Het wringt en het schuurt. Ik zie de laatste cijfers over klimaatverandering en de verkeerde kant die we opgaan met onze wereld. Op dezelfde dag zaai ik plantjes in een mooie bak die mijn vriendin voor me heeft uitgekozen, omdat ze weet dat ik groenere vingers wil ontwikkelen.

Dat deel ik met Margot: het is allebei. Het is bewustwording en boos zijn omdat je oplet. Het is ook het rustige plezier in je opnemen, want dit is het enige leven dat je krijgt.


Liefs,

Jihane Chaara
redacteur

 

Heb je iets gemaakt waar je trots op bent? Past het bij Hard//hoofd en kijk je in een (fictie) tekst op een liefdevolle manier naar jezelf of stel je in je tekst voor hoe iets voor een ander moet voelen? Doe je dat met een opvallende en interessante stijl? Onze kopij-mail staat open tot 19 juni, daarna begint de zomer. Stuur dus nu in waar je trots op bent!
Stuur in!
Nooit Verzonden: Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Tekst: Luuk Schokker

Beeld: Hannes Schievink

Leestijd: 5 tot 7 minuten

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige, ongestuurde brief aan één van hen.

Essay: Dubbelleven

Tekst: Emerald Liu

Beeld: Jolien van der Beek

Leestijd: 7 tot 11 minuten

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’

Fictie & Poëzie: Poetry International X Willem de Kooning Academy – Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Tekst: Kéchi Nne Nomu

Beeld: Maia Forte

Leestijd: 2 minuten

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam.

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst.
Hard//hoofd biedt ruimte aan nieuwe stemmen. Op Hard//hoofd vinden zij een plek voor experiment, vertrouwen en kwetsbaarheid. Een plek om elkaar te steunen en zich open te stellen binnen de veilige ruimte van ons medium. In deze tijd is zo'n vrije ruimte harder nodig dan ooit. 

Om deze ruimte te behouden is ook jouw steun essentieel. We maken Hard//hoofd samen met alle mensen die het belangrijk vinden dat een vrije ruimte voor experiment en ontplooiing bestaat. Zet je wanhoop om in daadkracht en sluit je aan! 
Onze kunstverzamelaars zorgen dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Als dank ontvangen zij gesigneerde kunstwerken van talentvolle kunstenaars. Eerdere kunstwerken waren van Jan HoekNastia CistakovaRaquel van Haver en Fenna Schilling

Doe ook mee en steun nieuwe stemmen. Zeker in deze tijd. 
Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier
Hard//hoofd is het literaire magazine met de meeste abonnees! Ontdek, net als 1.800 anderen, ook de stemmen die de toekomst van het literaire veld gaan bepalen.

Schrijf je nu in als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang in september je eerste magazine.
Op dit moment is het helaas niet mogelijk om losse of oude nummers na te bestellen.
Schrijf je graag over kunst (tentoonstellingen, theater en literatuurfestivals) en wil je op de hoogte blijven van komende evenementen? Meld je dan aan op de kunstnieuwsbrief van onze Chef Kunst, Jorne Vriens, en ontdek mogelijke onderwerpen om over te schrijven.
Instagram
LinkedIn
E-mail
Copyright © 2023 Hard//hoofd.
Je ontvangt deze email omdat je je hebt ingeschreven op hardhoofd.com.

Vragen over je donatie of magazineabonnement?
kunstverzamelaars@hardhoofd.com

Postadres:
Da Costakade 158A
1056GA Amsterdam

Wil je de uitschrijven voor de nieuwsbrief? Dat kan via deze link.