Nieuwsbrief Leerlijnen
17 maart 2021
 
Beste lezer,

Graag informeren we jou, als gebruiker van de module leerlijnen, over nieuwe mogelijkheden.

Lees meer over ontwikkelingen binnen Leerlijnen jonge kind, leerlijnen voor andere doelgroepen zoals betekenisvol onderwijs in groep 3 en hoogbegaafdheid én een handige ontwikkeling binnen ParnasSys die je kunt gebruiken om overzichten vanuit Leerlijnen snel te mailen.

Veel leesplezier gewenst!
Ken je Bas? De methode is vernieuwd!
Bas, dat is die leuke jongen uit het boek Ik ben Bas! Vertrouwd bij kinderen én ouders. Als leerkracht ken je hem misschien wel van Bas gaat digitaal, Bas telt mee of Doe meer met Bas. Bas kan veel betekenen voor het kleuteronderwijs. En wat betekent de recente update voor de verwijzingen in de leerlijnen jonge kind (voor kleuters)? 
Hoogbegaafd, nou én…?!

'Hoogbegaafd? Dat lijkt me erg handig, want hoogbegaafde kinderen maken toch nooit fouten? Die weten alles en hebben toch geen uitleg nodig?' Twee voorbeelden van uitspraken in gesprekken over hoogbegaafdheid die onderwijsadviseur Erwin Dekker in de afgelopen tien jaar vaak heeft gehoord. Hij bespreekt in zijn blog hoe je de ondersteuningsvraag van hoogbegaafde kinderen kunt beantwoorden.

Lees verder Â»

Nieuw: bestanden uit leerlingmap ParnasSys mailen
Sinds kort is het mogelijk om bestanden uit de leerlingmap in ParnasSys toe te voegen aan een e-mail die verzonden wordt vanuit de leerlingcontext van ParnasSys. Dat maakt het versturen van bestanden via e-mail eenvoudig én veilig.  

Lees verder Â»

Een rapport voor kleuters bij de leerlijnen

Natuurlijk zijn ouders benieuwd hoe hun kind het doet op school. Daarom geven we al jarenlang rapporten mee. Maar wat doe je voor kleuters; die nog geen cijfers krijgen? Wat deel je dan met ouders, en hoe? Met de Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind als basis, heb je verschillende mogelijkheden. 

Lees verder Â»

Waarom en hoe toets je in groep 3?
We nemen elk jaar toetsen af, ook in groep 3. Zo’n toets kan nuttig zijn als je de resultaten wilt vergelijken door de jaren heen, van een leerling, een groep, of de school als geheel. Maar gaan leerlingen er ook beter van leren? De belangrijkste vraag rond toetsen is: wat wil je weten? 

Lees verder Â»

Online mini-symposium ‘En wat doen we met groep 3?’

Leerlingen in groep 3 zien wij vaak als grote, zelfstandige kinderen die methodisch kunnen werken. Niets is minder waar, het zijn nog steeds jonge kinderen met hun bijpassende behoeftes. Welke zijn dat? En hoe geef je hier voldoende ruimte voor als de lessen ook gegeven moeten worden? Kortom: hoe laat je de groep 3 leerling tot zijn recht komen? 

Denk hierover met ons mee tijdens het minisymposium 
'En... wat doen we met groep 3?' op woensdagmiddag 14 april 2021.  

Lees verder Â»

Status onderzoek naar Leerlijnen Jonge Kind

Regelmatig krijgen we de vraag hoe het staat met het onderzoek naar de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind. We begrijpen dat deze vraag speelt bij scholen. Graag geven we jullie inzicht in waar we ons mee bezig houden, naast het inhoudelijke onderzoek. 

Lees verder Â»

 
Meer nieuws
Bekijk al het nieuws ›
 
 
 
 
 
Adresgegevens
Burgemeester Jamessingel 2
Postbus 368
2800 AJ, Gouda
Contactgegevens
0182-540333
info@parnassys-academie.nl
www.parnassys-academie.nl
 
 
 
Klik hier om je uit te schrijven voor deze nieuwsbrief. Je kunt deze nieuwsbrief ook doorsturen aan een collega die zich hier kan aanmelden voor de nieuwsbrief.