Week van het Nederlands Van 1 tot en met 8 oktober 2022 vindt de achtste editie van de Week van het Nederlands plaats, een samenwerking van Vlaams-Nederlands Huis deBuren en de Taalunie. Het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) is betrokken bij de volgende twee online-evenementen: Wat mag je ook zeggen? Een gesprek over inclusieve taal (5 oktober 19.30 - 20.15 uur). Laura van Eerten (INT) en Raymond Noë (Onze Taal) gaan live in gesprek met Vivien Waszink (INT). Taalvragenvuur (6 oktober 15.00 uur). Stel je brandende taalvraag aan twee taaladviseurs van Onze Taal en Team Taaladvies. Meer informatie op onze website |
|
|
Podcast: Sibo Kanobana over taal en inclusiviteit Over taal gesproken is terug! De podcast over het Nederlands gemaakt door het INT en Onze Taal. In de eerste aflevering van het tweede seizoen praten we met Sibo Kanobana, taalkundige aan de universiteit van Gent, over inclusieve taal, oftewel taal die niemand buitensluit. We centreren het gesprek rond drie kernbegrippen die je vaak terughoort in de discussies rond inclusiviteit, namelijk woke, allochtoon en wit als alternatief voor blank. En zwart en het n-woord komen daarbij ook aan de orde. Luister op onze website of in een van de podcastapps |
|
|
Bijziend voor beperkingen Dat zelfs hardnekkige krantenlezers de term validisme niet kennen, is veelbetekenend, schrijft Ludo Permentier in zijn nieuwste column. Sinds 2006 staat het woord in Van Dale, met als omschrijving: “het tot norm verheffen van valide (d.w.z.: niet-invalide) personen in de sociale werkelijkheid, met als gevolg discriminatie of stigmatisering van mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking”. Precies het mechanisme om de norm te leggen bij ‘valide’ mensen heeft vorige week de ergernis opgewekt van de stand-upcomedian (met een fysieke beperking) William Boeva. Lees de hele column op onze website |
|
Zeestopcontact Offshore convertorstation dat de energie die door windmolens op zee wordt opgewekt verzamelt en omzet van wisselstroom in gelijkstroom. Nieuw woord van de week |
|
|
Vergelijkend corpus Wablieft-De Standaard Om automatisch tekst te kunnen vereenvoudigen moet een systeem moeilijke woorden kunnen identificeren, en die vervangen door eenvoudigere termen. Daarvoor is trainingsmateriaal nodig, zoals een vergelijkend corpus. In zijn Masterthesis aan de KU Leuven onderzocht Nick Vanackere, onder begeleiding van het INT, of artikelen uit de Wablieft-krant – nieuws in eenvoudig Nederlands – automatisch gekoppeld konden worden aan artikelen uit De Standaard over hetzelfde onderwerp. Het resultaat is een eerste stap in de automatische simplificatie van teksten. Lees meer op onze website |
|
Complotdenker Woorden, zo is de ervaring van Ewoud Sanders, kunnen van gewicht en zelfs van kleur veranderen. "Neem het woord complotdenker" schrijft hij in de nieuwe aflevering van WoordHoek. "Dat ken ik al enkele decennia, maar door de coronapandemie heeft het voor mij een andere gevoelswaarde gekregen. Voorheen: grijs woord voor een marginaal, voornamelijk historisch verschijnsel. Inmiddels: alarmerend rood woord, vetgedrukt, voor een hedendaags verschijnsel dat vele malen groter blijkt dan ik ooit voor mogelijk had gehouden." Lees verder |
|
Katijvig Een dialectwoord dat echt bij de beginnende herfst hoort is 'katievig'. Het betekent met betrekking tot het weer 'kil en nat'. Uit de streek |
|
|
Taalattitudes in de Lage Landen Welke talen gebruik jij? Een groep onderzoekers heeft een enquête opgesteld over de talen die in Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) gesproken en onderwezen worden, en de houding van de taalgebruikers tegenover die verschillende talen. De enquête is bestemd voor studenten en docenten in het hoger en universitair onderwijs. De vragen gaan over thuistalen, schooltalen en voertalen binnen hun studie. Op die manier willen de onderzoekers inzicht krijgen in de positie van de verschillende talen in de Nederlandse en Belgische meertalige samenleving, en de waarde die studenten hechten aan talenkennis. Dat om beter te begrijpen waarom de talenstudies weinig in trek zijn, terwijl de maatschappelijke behoefte aan talenkennis groot is. En om een bijdrage kunnen leveren aan de discussie over de te gebruiken voertalen binnen het hoger onderwijs. Vul de enquête in |
|
|
|