| Jonge meiden eisen hun seksuele vrijheid op in Chileens theater, een wereldpremière met de wereldberoemde violist Gidon Kremer en een regisseur met huisarrest, plus een veelzijdig programma uit de stal van William Kentridge; u leest erover in deze nieuwsbrief. En hoe klinkt een autoportier als het bespeeld wordt met een strijkstok? |
|
Paisajes para no colorearMarco Layera 14-15 juni, Internationaal Theater Amsterdam
Jonge meiden bestormen het podium om hun seksuele vrijheid in een macho-maatschappij op te eisen. Ze dwingen de toeschouwers te luisteren naar hun kijk op de wereld, in het bijzonder hun ervaringen met feminisme en gendergerelateerd geweld in Zuid-Amerika. Een jaar lang werkte de Chileense regisseur Marco Layera – dit keer zonder zijn groep La Re-sentida – aan Paisajes para no colorear (‘Niet in te kleuren landschappen’) met deze jonge actrices, die laten zien dat een nieuwe generatie haar stem heeft gevonden. Een voorstelling die velen in het hart zal raken. bekijk de video |
| |
Chronicle of Current Events - wereldpremièreGidon Kremer, Kremerata Baltica, Mieczysław Weinberg, Kirill Serebrennikov 7 juni, Muziekgebouw
Het Holland Festival presenteert met trots de wereldpremière van Chronicle of Current Events van de Letse violist Gidon Kremer en zijn kamerorkest Kremerata Baltica. De Chronicle of Current Events was een onafhankelijk tijdschrift in de Sovjet-Unie van de jaren zestig en zeventig, waarin de realiteit van het Sovjetleven onverbloemd werd getoond. De voorstelling - met krachtige muziek van Mieczysław Weinberg, videobeelden en performance door een groep Russische kunstenaars - kijkt naar de opvallende parallellen tussen toen en nu. Opmerkelijk feit: tot voor kort had regisseur Kirill Serebrennikov jarenlang huisarrest in Moskou. |
| |
| Kirill Serebrennikov had huisarrest en geen internet Toch wist de Russische regisseur van Chronicle of Current Events meerdere projecten te voltooien. Hoe? Naar aanleiding van de release van Serebrennikovs nieuwste film Leto beschrijft de Volkskrant (18 april j.l.) onder welke onmogelijke omstandigheden de Rus moest werken. Zo was communicatie met de buitenwereld uitsluitend mogelijk via usb-sticks. foto: abc.net.au |
|
|
|
Defence of the Less Good Idea / Blind Mass Orchestra / Requiem RequestWilliam Kentridge, João Renato Orecchia Zúñiga, Gregory Maqoma 7-9 juni, Frascati
Associate artist William Kentridge heeft in Johannesburg The Centre for the Less Good Idea, een plek waar kunstenaars de mogelijkheid krijgen te werken aan hun oeuvre en inspiratie op te doen. Defence of the Less Good Idea... is een veelzijdig programma waarin werken en makers uit The Centre worden gepresenteerd. Kentridge zelf opent met een lecture-performance, gevolgd door muziek van Blind Mass Orchestra en de voorstelling Requiem Request, waarin dans wordt gecombineerd met de zang van het Zuid-Afrikaanse isicathamiya-koor Phuphuma Love Minus. bekijk de video |
| |
| VEHICLE installatie-performance (gratis entree) 7-9 juni, Frascati Met zijn raadselachtige installatie Vehicle gaat de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Gerhard Marx op zoek naar de muziek in levenloze objecten. Hoe klinkt een autoportier als het bespeeld wordt met een strijkstok? Daarnaast improviseren twee musici met verschillende onorthodoxe instrumenten, waaronder knipperlichten, ruitenwissers en koplampen. |
|
|
| boekentafel pop-up store Van Rossum 3-15 juni, entreehal Frascati
Behoefte aan meer verdieping? Boekhandel Van Rossum opent tijdens het festival in theater Frascati een pop-up winkel met een uitgebreide selectie van boeken, teksten en essays gelieerd aan de festivalthema’s en –kunstenaars. Voor iedereen die meer wil lezen over Zuid-Afrika, Congo, postkolonialisme, James Baldwin en meer. |
|
|
|
|
|