Winkels, kantoren en horeca, maar ook bouwprojecten bevoorraden of pakketjes bezorgen gebeurt met onder meer bestelauto’s en vrachtwagens. Die rijden nu nog vaak op diesel of benzine en stoten dus CO2 uit. Daarom komen er vanaf 2025 zero-emissiezones in 30 tot 40 gemeenten en binnensteden in Nederland. Binnen deze gebieden moeten zakelijke bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Voor een aantal emissieklassen is er tot 2030 nog een overgangsregeling. | |
|
| Op 5 december hebben cao-partijen voor de cao Railinfrastructuur (RIS) een onderhandelingsakkoord (OHR) bereikt voor een nieuwe cao. In vier overlegrondes kwamen cao-partijen (de vakgroep Railinfra van Bouwend Nederland en Strukton Rail enerzijds en FNV, CNV en Vakorganisatie Het Zwarte Corps anderzijds) tot overeenstemming. |
|
| |
|
| Bedrijven van buiten Europa gaan net als Europese bedrijven betalen voor hun CO2-uitstoot. Tot die overeenstemming zijn het Europees Parlement en de Europese lidstaten vannacht gekomen. Het gaat om bedrijven die buiten Europa zijn gevestigd maar hun producten wel naar Europa exporteren. |
|
| |
|
| Inleners die uitzendkrachten van niet-gecertificeerde bureaus inlenen, kunnen daarvoor vanaf 1 januari 2025 een boete krijgen. Op voorstel van minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft de ministerraad afgelopen vrijdag ingestemd met het wetsvoorstel ‘verplichte certificering voor uitzendbureaus’. |
|
| |
|
| Specialist in gebruiksdaken Zoontjens, is een partnership aangegaan met specialist in retentiesystemen Optigrün. Samen gaan ze beloopbare retentiedaken maken. Met deze samenwerking willen de bedrijven multifunctionele daken creëren die een waardevolle bijdrage leveren aan het toekomstige dakenlandschap. |
|
| |
|
|