| Het programma van Holland Festival 2019 is bekend en de kaartverkoop is gestart. Deze 72e editie is de eerste waarin gewerkt wordt met associate artists. Dit jaar zijn dat William Kentridge en Faustin Linyekula. Van beide kunstenaars wordt nieuw werk getoond en werk van aan hen gerelateerde kunstenaars. Daarnaast worden nieuwe namen en grote meesters van over de hele wereld gepresenteerd. |
|
The Head & The LoadWilliam Kentridge, Philip Miller, Thuthuka Sibisi, Gregory Maqoma 29 - 31 mei Theater Amsterdam Het Holland Festival 2019 opent met de nieuwste productie van William Kentridge. Centraal staan de bijna twee miljoen Afrikanen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers, en die een groot deel van de slachtoffers vertegenwoordigen – een tragisch verhaal met een historische betekenis dat grotendeels onverteld is gebleven. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep performers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties. Samen creëren ze op het vijftig meter brede podium een landschap van buitengewone proportie en verbeeldingskracht. |
| |
Chronicle of Current Events Gidon Kremer, Mieczysław Weinberg 7 juni Muziekgebouw De Russische componist Mieczysław Weinberg was een tijdgenoot en vriend van Sjostakovitsj. Honderd jaar na zijn geboorte laten de Letse violist Gidon Kremer en zijn kamerorkest Kremerata Baltica zich door Weinbergs krachtige muziek inspireren tot een voorstelling die kijkt naar de opmerkelijke parallellen tussen nu en de vorige eeuw. Een voorstelling met muziek, performance en videobeelden. |
|
|
| The Scarlet Letter Angélica Liddell, Atra Bilis Teatro 8 - 9 juni Muziekgebouw In The Scarlet Letter richt Liddell zich op de huidige seksuele mores. De voorstelling is gebaseerd op de gelijknamige roman van Nathaniel Hawthorne – een werk over zonde, straf en verzoening. In deze provocatieve pijnkreet herinnert Liddell ons eraan dat de mensheid haar oorsprong vindt in de schuld van de eerste man. Dit is haar vrijbrief voor de absolute vrijheid van de kunstenaar. |
|
|
|
|
Sur les traces de DinozordFaustin Linyekula, Studios Kabako 4 - 5 juni Internationaal Theater Amsterdam Elegant, visueel, krachtig – Sur les traces de Dinozord (‘In de voetsporen van Dinozord’) is een hoogtepunt in het oeuvre van Linyekula. In deze politieke herinnering maakt de Congolese choreograaf en storyteller een reis door het verleden. Getoond worden de verhalen van dichter en jeugdvriend Richard Kabako, die ver van huis door onbekenden begraven is, van schrijver en rebel Antoine Vumilia Muhindo, zijn jarenlange opsluiting, wachtend op een doodstraf die nooit uitgevoerd werd, en van hiphopdanser Dinozord. |
| |
Le jeune noir à l’épée Abd Al Malik 12 juni Muziekgebouw De Franse schrijver en rapper Abd Al Malik laat zich inspireren door de poëzie van Charles Baudelaire en het denken van de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant over diversiteit en globalisering. Dit theatrale concert is een ‘ritmische rebellie’ over identiteit in tijden van globalisering – voorgedragen, gerapt, geslamd en gezongen op zwarte muziek, witte muziek, en alles daar tussenin. Met Nederlandse boventiteling. |
|
|
| Eight Michel van der Aa 4 - 23 juni Muziekgebouw Wereldpremière. Muziektheater, virtual reality en beeldende kunst komen samen in Eight. In dit nieuwe, innovatieve werk van Michel van der Aa gaat hij na Holland Festivalproducties als de opera’s After Life en Sunken Garden en de digitale liedcyclus The Book of Sand weer een stap verder in de toepassing van mixed reality. Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerde chronologische volgorde. |
|
|
|
|
|