KNVvL Nieuwsbrief | 10 juli 2025

         In deze nieuwsbrief:

 

  • Het KNVvL Bondsbureau wenst iedereen een fijne zomer toe!
  • ADS-B verplichting boven de Noordzee vanaf 2026
  • NAVO top zonder noemenswaardige incidenten verlopen
  • Voorbereidingen Worldcup / EK parachute 2025
  • Nieuwsbrief Luchtvaartveiligheid I&W
­
­

Het KNVvL Bondsbureau wenst iedereen een fijne zomer toe!

We hopen dat er mooie vluchten, sprongen en vaarten gemaakt gaan worden. Tijdens de zomerperiode zijn ook de Bondsbureau medewerkers verspreid op vakantie. Hierdoor kan het voorkomen dat sommige vragen iets later beantwoord worden. Bedankt voor jullie begrip – en geniet van een prachtige zomer!

­

ADS-B verplichting boven de Noordzee vanaf 2026

De aanleiding hiervoor is de afname van het aantal sensoren op de Noordzee om luchtvaartuigen te kunnen lokaliseren. Op olie- en gasplatforms in de Noordzee zijn zogeheten Wide Area Multilateration (WAM) sensoren geïnstalleerd. Als gevolg van de ontmanteling van een aantal olie- en gasplatforms zijn de op deze platforms geïnstalleerde WAM-sensoren niet langer beschikbaar.


Onvoldoende radardekking
WAM-sensoren worden in de North Sea Area (NSA) Amsterdam door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruikt als alternatief voor een radar om een vliegtuig te lokaliseren. De reductie in het aantal beschikbare WAM-sensoren leidt tot een ongewenste verminderde surveillancedekking op de Noordzee.


Internetconsultatie
De KNVvL heeft in een zienswijze aangegeven niet gelukkig te zijn met de invoering van een ADS-B verplichting aangezien er ook gekozen had kunnen worden om verkeer zonder ADS-B apparatuur hoger te laten vliegen en zodoende alsnog radardekking te garanderen. Ook pleitte de KNVvL voor vrijstelling van de maatregel voor een strook langs de kustlijn.


Kuststrook vrijgesteld
Dat laatste is toegekend. De verplichting is niet van toepassing in het luchtruim onder de Schiphol TMA 1, voor zover dit gebied zich bevindt in de strook met een breedte van 1,5 nautische mijlen gemeten vanaf 1 nautische mijl vanaf de kustlijn westwaarts. Dit betreft bij benadering de kuststrook tussen Hoek van Holland tot de zuidgrens van de Nieuw Milligen TMA A, ter hoogte van Groet.

De ADS-B verplichting boven de Noordzee geldt vanaf 1 januari 2026. Meer informatie tref je in de bijlage op onze website.

Ga naar de website
­

NAVO top zonder noemenswaardige incidenten verlopen

Vanuit het ministerie I&W ontvingen wij het volgende bericht:

 

"De NAVO-top in Den Haag was kort en krachtig maar de voorbereidingen hebben veel tijd in beslag genomen. Deze voorbereiding en de uitvoering zijn een grote klus geweest waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Dit was ook te zien in de hoeveelheid en ernst van de luchtruimbeperkingen voor de general aviation afgelopen dagen. Wij begrijpen dat dit voor veel vliegers en voor een aantal luchthavens grote restricties met zich heeft meegebracht. Wij zijn verheugd om te melden dat de Nederlandse GA community zich uitstekend heeft gehouden aan alle beperkingen van afgelopen dagen en zich heel flexibel heeft opgesteld. Op een enkel incident na met een zweeftoestel uit Duitsland is er verder niets te melden. Wij willen daarom ook graag onze waardering uitspreken aan AOPA en de KNVvL voor het meedenken afgelopen weken en het actief informeren van alle Nederlandse vliegers."

­

Voorbereidingen Worldcup / EK parachute 2025

De voorbereidingen voor deze grote internationale wedstrijd te Teuge vorderen gestaag. LVNL heeft medewerking qua luchtruim toegezegd, de inschrijvingen en betalingen zijn gestart en de hotels voor de scheidsrechters, jury en staff worden gereserveerd. Voor de deelnemers zal er een tentenkamp worden gebouwd met een overkoepelende ruimte om te eten. Er zijn in totaal bijna 300 deelnemers. Er komen delegaties uit Australië, de VS, Qatar en zelfs Kirgizië. Daarnaast natuurlijk ook uit heel veel Europese landen. Kortom dit wordt een grote wedstrijd waarbij Teuge zich internationaal - en ook nationaal voor de KNVvL en de sport - op de kaart zet. 

­

Nieuwsbrief Luchtvaartveiligheid I&W

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft sinds enige tijd geregeld een nieuwsbrief Luchtvaartveiligheid uit. Op ons verzoek wordt deze inmiddels ook als PDF geleverd zodat wij deze met je kunnen delen op onze website. 

Ga naar de nieuwsbrief Luchtvaartveiligheid
­
­ ­ ­
­

Volg je ons al? Klik op onderstaande buttons voor 
onze website en social media 

­
­ ­ ­
­
­
­
­

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Bondsbureau | Houttuinlaan 16a | Woerden

communicatie@knvvl.nl

 

Je ontvangt onze nieuwsbrief als geïnteresseerde en/of als lid van de KNVvL. Hierin delen wij onze kennis en houden we je op de hoogte over luchtsport(en) en de lichte luchtvaart. 

 

Wil je de nieuwsbrief niet langer ontvangen, of wil je je e-mailadres (profiel) voor de nieuwsbrief veranderen? Dat kan met onderstaande links: 

Uitschrijven of profiel aanpassen