(Koffie-)partnerships aangaan helpt leveranciers en inkopers “De koffiemarkt is complex. Koffieleveranciers, machineproducenten en servicepartijen lopen door elkaar heen en maken onderlinge afspraken waardoor ze de gewenste marges kunnen behalen. Voor inkopende partijen is dat volstrekt niet transparant. Zij weten niet welke partij hun belang het beste dient. Organisaties moeten zich daarom beter richten op waar zij voor staan. Ze moeten vanuit eigen basiswaarden en doelstellingen kijken welke leveranciers bij hen passen. En daarmee partnerships aangaan die gebaseerd zijn op vertrouwen.” Zo geeft Arjan Douma, onafhankelijk koffieadviseur en eigenaar van De Koffieconsultant aan. Deze waardegedreven aanpak betekent volgens Douma, onder meer dat koffie-inkopers en leveranciers over andere contractvormen zouden moeten nadenken. “Ik vind het bijvoorbeeld heel logisch om een flexibele contractvorm af te spreken, waarmee je kunt inspelen op de dalende of stijgende prijs van koffiebonen. Leveranciers zouden bijvoorbeeld gecompenseerd kunnen worden wanneer door een mislukte oogst of klimaatontwikkelingen de kostprijs stijgt. Dat zou dan ook de andere kant op moeten werken. De inkopende partij moet meeprofiteren wanneer de koffiebonen in prijs dalen. Om zo een facilitair partnership te ontwikkelen moet er wel sprake zijn van wederzijdse transparantie en vertrouwen. Het is echt een relatie die je met elkaar aangaat.” |