Kom 11 maart naar de Masterclass In Beeld

4 jaren geleden


Text only:

Klik hier voor de online versie van deze nieuwsbrief
De
Redactie Trainingen
Gooische Kaai 15-16
1141 TV Monnickendam
Tel: 0299-653853
Home
Incompany
Cursussen
Coaching
Onze klanten
Redacteur nodig
Over Ons
Contact

[Kom 11 maart naar de Masterclass In Beeld]


Versterk uw positie als redacteur


Op 11 maart 2014 organiseert [De Redactie] Trainingen de masterclass In Beeld! Verschillende ‘meesters in beeld’ delen hun ervaringen over beeldkeuze, beeldbewerking en de effecten van beeld.


Voor iedere (beeld)redacteur


Even een nieuwsbericht plaatsen op de website of in een printmedium gaat vaak al niet meer zonder bijpassend beeld. Roept u als redacteur of contentmanager dan de beeldredacteur erbij? Efficiënter is als u zelf meer kennis opbouwt van beeld. Want de contentspecialist van nu is niet alleen een kunstenaar met woorden, maar weet ook welk effect een bepaalde foto, infographic of video teweegbrengt. Tijdens de masterclass In Beeld leert u denken als een beeldredacteur. Hoe komt u aan beeld, zonder dat het te veel kost? Hoe kiest u niet alleen passend, maar ook verrassend beeld bij uw teksten? Hoe geeft u beeld vorm? En hoe zit het eigenlijk met auteursrechten van beeld? Versterk uw positie als (web)redacteur, want tekst en beeld zijn in het communicatievak onlosmakelijk met elkaar verbonden!


Het programma van Meesters in Magazines - In Beeld op 11 maart 2014


9.30 - 10.15 uur Frank Schallmaier - De Volkskrant- Fotograaf zonder camera.


(Lees hiernaast het interview met Frank)


10.15 - 10.30 uur BREAK


10.30– 12.15 uur Wim Honders - Kracht van het Beeld Lessen en beeldwetten!


Praktisch, toepasbaar en zelf aan de slag gaan, dat staat centraal in deze lezing. Honders bespreekt blad- en beeldritme aan de hand van krachtige voorbeelden en zelf doen. Wat kunnen we leren van publiekstijdschriften? Wat is een onderscheidende cover, hoe zetten publiekstijdschriften beeld en vormgeving in? Wanneer staat uw blik werkelijk even stil bij een beeld? En hoe visualiseert u abstracte termen als hypotheekrenteaftrek of broeikaseffect? Wanneer zet u zwart-wit beeld in, en wanneer vooral niet?  Opdracht (blad- en beeldritme, keuze voor beeld en abstract beeld)


12.15 –  13:15 uur Lunch


13.15 -  14.45 uur Paulus Veltman - Beeldmarketing en visual storytelling voor online media


Er vindt een ware beeldexplosie plaats. Allerlei vormen van visuele content zijn aan een onstuitbare opmars bezig, geholpen door de aanwezigheid van beeldschermen overal om ons heen. Hoe kunt u deze trend optimaal benutten voor online marketing? Hoe zet u beeld effectief in om een merk te laden en de dialoog met klanten te verstevigen? Leer hoe u hiervoor gebruik kunt maken van infographics en spraakmakende platforms als Pinterest en Instagram. En, last but not least, hoe maakt u een video die massaal gedeeld wordt via social media?’


14.45 – 15.00 uur BREAK


15.00 – 16.00 uur Gert de Graaff - Don’t tell but show them!


Een situatieschets. Stel u filmt een leraar in een klas of maakt een foto van die persoon. Maar hóe u die persoon filmt of fotografeert is van zeer groot belang. Iets ogenschijnlijk eenvoudigs als naar links of naar rechts kijken, vertelt al een ander verhaal. Waar staat de persoon precies in het kader? Is de achtergrond scherp of juist niet? Allemaal keuzes die u moet maken om precies uw verhaal te vertellen.  Ondanks dat de lens waarmee u het shot maakt ‘objectief’ heet, zijn er weinig dingen in de wereld die meer subjectief zijn dan foto- en filmlenzen. Er bestaat niet zoiets als een objectief camerastandpunt. U kunt niet iemand filmen zonder er -visueel - ook iets over te zeggen. Dat heeft dus alles te maken met de vorm waarin u iets giet. Dat laat Gert de Graag zien in zijn lezing die doorspekt is met spectaculaire voorbeelden. We zullen zien dat we iets over iemand erváren zonder dat we door hebben hoe dat komt. De verborgen verleiders uit Hollywood.


16.00 uur - 16.45 uur Hans Wolbers - Lava - Beeldcommunicatie


Welk beeld werkt voor uw websites, magazines, krant of jaarverslag?  Wanneer zet u illustraties in, en wanneer infographics, motion graphic of fotografie? Wolbers gaat in op het ontstaan van merkbeeld en het maken van keuzes. Hoe werkt ons kijkgedrag? Laat u verrassen door zijn lezing over de enorme gevaren van tekst, gorilla’s, toiletten, de CIA,  een visueel protest, visuele misverstanden in Korea, emotie in tekst en beeld, clichés, waarom koffie altijd rond is en nog veel meer.


Locatie


De masterclass vindt plaats in De Observant te Amersfoort.


Kosten


De kosten voor deze geheel verzorgde dag zijn € 345,- p.p. exclusief btw.


30-01-2014


[Frank Schallmaier]


Fotograaf zonder camera


Frank Schallmaier verzorgt de openingslezing tijdens de Masterclass In Beeld. Hij is fotoredacteur van de Volkskrant en kwam recentelijk in het nieuws met zijn verzameling van foto’s van president Hollande die net iets te vroeg de hand naar zijn partner uitsteekt. Door een tweet van Paulo Coelho (9 mln twittervolgers) werd het een wereldwijde internethit die werd opgepikt door De Washington Post, Huffington Post,  der Spiegel en de BBC.  6 januari j.l. was Frank te gast in de De Wereld Draait Door.


Wij stelden Frank een aantal vragen:


Wat zijn jouw taken binnen de Volkskrant redactie?


Als fotoredacteur van de Volkskrant ben je verantwoordelijk voor het organiseren van de fotografie voor de verschillende bijlagen van de krant. Ik doe hoofdzakelijk het eerste katern: de nieuwskrant. Er worden   opdrachten verstrekt aan fotografen, keuzes gemaakt uit de dagelijkse stroom van 14.000 persbureaufoto’s, maar vooral moeten binnen kort   tijdsbestek ideeën bedacht en gerealiseerd worden. Een deel van het   nieuws dient zich weliswaar vanzelf aan, maar zonder initiatief   verschijnt er de volgende dag geen krant.


Waar draait het om in jouw werk?


Mijn specialiteit is het combineren van foto’s, vaak van verschillende bronnen. Dan ben ik niet alleen een fotoredacteur, maar een soort fotograaf zonder camera. Het doel is om de lezers te raken en te informeren door middel van een zo gevarieerd mogelijk scala aan   fotografie. Binnen een bepaald onderwerp iets willen ontdekken, en   verrassend presenteren, dáár gaat mijn werk om. Meer nog dan mooie,  goede foto’s raak ik opgewonden van originele, intelligente, goed   gepresenteerde ideeën. Lees meer.


 


 
© De
Redactie Trainingen 2013
 


Klik hier als u geen e-mails van [De Redactie] Trainingen en Opleidingen meer wilt ontvangen:
http://www.deredactie.nl/?ACT=5&id=xv8eZEmMxA


Deredactie.nl

Categorieën: Gemeente Informatie Lokaal
Leeftijd: 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder

Deel deze nieuwsbrief op

© 2018