En nieuw te zien: de kosmische intuïties van Vasily Chekrygin en zijn tijdgenoten
| Laatste weken | Nan Goldin — This Will Not End Well | Tentoonstelling — t/m 28 januari |
| De "adembenemende mooie tentoonstelling" (– Trouw) Nan Goldin — This Will Not End Well is nog slechts twee weken te zien. De tentoonstelling ontving lovende recensies, waaronder 5 sterren in de Volkskrant, Trouw, NRC en de Standaard. Duik nog één keer in de wereld van Nan Goldin met haar snapshots van intimiteit en verbinding, van het alledaagse tot het wilde nachtleven. "#nofilter to the max"– Telegraaf "een moeilijk te overtreffen, onvergetelijke ervaring" – de Volkskrant "Grijpt je bij de strot" – Parool Mis het niet! Te zien tot en met zondag 28 januari.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Tijdens de laatste maand van de tentoonstelling kan je elke zaterdagmiddag gratis aansluiten bij een van onze korte introductielezingen. Maak kennis met het werk van Nan Goldin en bekijk zelf de tentoonstelling. Elke zaterdag en zondag 28 januari van: 14.00 tot 14.15 uur (NL) 14.45 tot 15.00 uur (EN) 15.30 tot 15.45 uur (NL) 16.15 tot 16.30 uur (EN)
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | Kan je niet genoeg krijgen van Nan Goldin? De documentaire All The Beauty And The Bloodshed (bekroond met een Gouden Leeuw en genomineerd voor de Oscars) is onder andere hier te zien: Picl en Cinéart. Laura Poitras’ All the Beauty and the Bloodshed vertelt het levensverhaal van Nan Goldin en het pad naar haar huidige werk als activist. |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | Vanaf nu te zien: de kosmische intuïties van Vasily Chekrygin en zijn tijdgenoten. Deze tentoonstelling duikt in het kosmisme, een vroeg twintigste-eeuwse filosofische traditie die de redding van de mensheid zocht in technologie, het overwinnen van de dood en het verkennen van de kosmos. De tentoonstelling biedt in één tentoonstellingsruimte een gefocuste reis door de utopische en dystopische werelden van het kosmisme. Cosmism toont werken uit de Khardzhievcollectie en recente aanwinsten van de Oekraïense kunstenaar Fedir Tetianych uit de jaren 1970 en 1980.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | Ontdek de wereld van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving en ontvang onbeperkt gratis entree voor jou en één introducé. Al vanaf €75,- per jaar bezoek je het museum wanneer je maar wilt en ontvang je uitnodigingen voor tentoonstellingsopeningen en exclusieve vriendenlezingen. Vrienden van het Stedelijk hoeven bij drukbezochte tentoonstellingen geen tijdslot te boeken. Vrienden betalen nooit een toeslag (tijdens de tentoonstelling van Marina Abramović geldt een toeslag voor het hele museum). | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | | Shinkichi Tajiri staat bekend om het creëren van specifieke objecten zoals "knopen", "zaden" en "machines" in de vorm van sculpturen, tekeningen en prenten. Op de afbeelding zie je een van zijn machines, in een prent uit 1971. Tajiri wilde met zijn machines protesteren tegen de buitensporige bedragen die regeringen aan oorlogen uitgaven. Helaas werden ze door hun elegantie vaak verkeerd geïnterpreteerd als een verheerlijking van het leger. Deze en een andere prent van Tajiri zijn te zien in onze collectiepresentatie 1950 – 1980. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | | 1. Nan Goldin, The Hug, New York City, 1980. © Nan Goldin. 2. Nan Goldin, Self-portrait with eyes turned inward, Boston, 1989. © Nan Goldin. 3. Introductielezing Nan Goldin. Foto: Maarten Nauw. 4. Fedir Tetianych, Biotechnosphere – Boat, 1980, Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. 5. Shinkichi Tajiri, Zonder titel, 1971. Schenking Paul Hartland, Amsterdam. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| |
|
---|
|
|
|
Stedelijk Museum |
|
DAGELIJKS 10 – 18 UUR |
|
|
<grammarly-desktop-integration data-grammarly-shadow-root="true"></grammarly-desktop-integration>