Praktijkondersteuner financiële problemen |
|
Geldschulden: twee Rotterdamse huisartsenpraktijken hebben sinds 1 maart een praktijkondersteuner voor patiënten met financiële problemen. |
|
|
“Het idee is letterlijk: keert u die schoenendoos met rekeningen en ongeopende brieven hier maar om.” In een notendop schetst huisarts Jan Galesloot wat de nieuwe praktijkondersteuner doet in Gezondheidscentrum Lijn 2, gevestigd in de Rotterdamse wijk Feijenoord. De twee hier gevestigde praktijken kunnen sinds kort een beroep doen op haar. Galesloot: “Van de mensen die wij op het spreekuur krijgen, heeft ongeveer tien procent problematische schulden. En dan hebben we het doorgaans niet over een paar duizend euro.” Het gezondheidscentrum biedt ‘Welzijn op Recept’, maar gezien de omvang en de aard van problematiek bleek dat niet afdoende te zijn. Galesloot: “Daarom zijn het bestuur van Gezondheidscentrum Lijn 2 en de huisartsen ook op zoek gegaan naar andere wegen.” Het resultaat: een medewerker die tot eind dit jaar projectmatig vier dagen per week patiënten ziet in de dokterspraktijken of de thuissituatie. Galesloot: “Zij gaat te werk volgens de filosofie van Stichting Veritas Vertegenwoordiging, een bedrijf dat onder meer voorziet in budgetbeheer en bewindvoering. Het is een proactieve benadering om mensen te helpen een overzicht te krijgen over inkomsten en uitgaven. Het wordt ook wel ‘een financiële diagnose’ genoemd. Mensen moeten al hun financiële papieren meenemen. De praktijkondersteuner heeft maar liefst twee uur de tijd voor de patiënt.” Lees hier verder. |
|
Webinar over de kansen die corona oplevert |
|
De Eerstelijns en partner ABN AMRO Bank N.V. organiseren door middel van een webinar een themabijeenkomst waarin de leerpunten en doorbraken uit de coronacrisis centraal staan. |
|
|
Wat hebben we geleerd van corona? Gaan we bepaalde werkzaamheden voortaan structureel anders uitvoeren omdat ze goed en efficiënt zijn gebleken? Of vervallen we toch in oude gewoonten nu de reguliere zorg weer op gang komt? Deze vragen vormen de kern van de themabijeenkomst dinsdag 23 juni van 13.45 tot 15.05 uur. Via een online geluidsverbinding maakt u kennis met inspirerende ideeën en initiatieven vanuit de jongste generatie huisartsen. Is bijvoorbeeld de huisartsenpraktijk voorgoed veranderd in de afgelopen periode? Verder vertellen sectorspecialisten medisch van ABN AMRO wat zij vanuit hun expertise zien gebeuren en wat de opdracht voor de eerstelijnszorg zou kunnen zijn in de komende tijd. Het webinar is bedoeld voor iedereen werkzaam binnen de eerste lijn: zorgverleners, bestuurders, beleidsmakers en anderen. U krijgt een interactief programma aangeboden. Zo kunt u vragen stellen aan de sprekers én meedoen aan een online enquête waarvan de resultaten meteen worden besproken. Aanmelden kan hier. |
|
Praktijkverpleegkundigen waardevol |
|
Praktijkverpleegkundigen zijn waardevol, maar er is meer tijd en financiering nodig om hen optimaal te kunnen laten functioneren. |
|
|
Ria Karamat Ali werkt als praktijkverpleegkundige ouderen in drie huisartsenpraktijken in de wijk Overvecht, Utrecht. In haar column voor De Eerstelijns schrijft ze wat haar wens is. “Mijn grote wens is dat de praktijkverpleegkundige over vijf jaar normaal is.” Ze vervolgt: “Mijn werk bestaat uit zowel pro- als reactieve zorg. Het levert de huisarts veel op wanneer de zorgprocessen rond complexe patiënten goed in beeld zijn. De huisarts kan zich zo richten op de medische problemen in de context van de beschikbare informatie. Bij plotselinge veranderingen of een crisis kunnen we snel reageren en we zien problemen ook beter aankomen. Goede zorg bij complexiteit vraagt om een brede blik en afstemming met de betrokken behandelaars, zorg- en hulpverleners. Als dit goed lukt, kan het onder- of overbehandeling voorkomen. Patiënten ervaren het als prettig en wijzelf worden blijere professionals. In Overvecht noemen wij dat Krachtige basiszorg. Het goed in beeld krijgen van de meest kwetsbare ouderen in de populatie in deze drie praktijken lukt mij nu niet volledig. Het ontbreekt mij aan tijd en er is geen financiering voor. Hoe zal dat zijn over vijf jaar? Is er dan ruimte en financiering voor een praktijkverpleegkundige in de huisartsenpraktijk?” Lees hier verder. |
|
Meer digitale vaardigheid in de zorg |
|
Digitaal vaardig in de zorg: niet iedereen is dat. De coalitie Digivaardig in de zorg wil hierin verandering brengen. |
|
|
eHealth, patiëntenportalen, handige zorgapps: de opmars van digitale technologie in de zorg is onstuitbaar. Maar niet alle zorgprofessionals kunnen overweg met deze nieuwe ontwikkelingen. Beoogde voordelen komen daardoor niet uit de verf. Een snelgroeiende coalitie van zorgorganisaties wil dit omkeren. Van de medewerkers in de gehandicaptenzorgen en ouderenzorg is respectievelijk tien en twintig procent digibeet, zo bleek in 2017 uit onderzoek. “Bij deze ‘digitale starters’ is er veel angst, onzekerheid en schaamte”, vertelt Suzanne Verheijden. Zij is werkzaam als programmamanager digitale vaardigheden bij (zorg)organisaties en is eigenaar van Buro Strakz. “Mensen hebben meestal niet voor de zorg gekozen om aan de slag te gaan met technologische toepassingen”, beseft Daniël Tijink. Hij is managementteam-lid zorg en innovatie bij platform voor de informatiesamenleving ECP. “Tegelijkertijd behoren die toepassingen inmiddels voor bijna iedereen tot het dagelijkse werk.” Verheijden en Tijink zijn actief binnen de coalitie Digivaardig in de zorg. Wat begon als een gezamenlijk initiatief van het ministerie van VWS, ECP en zorgorganisatie ’s Heeren Loo, is uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van meer dan tachtig zorgpartijen. Het accent lag aanvankelijk op de gehandicapten- en ouderenzorg. Nu worden ook initiatieven ontwikkeld voor ziekenhuizen en ggz. Uiteindelijk wil de coalitie de digitale vaardigheden in de hele zorg verbeteren: ook in de eerste lijn dus. Lees hier verder. |
|
Burgers en professionals die in lokale netwerken samen de gezondheid en vitaliteit van inwoners in een wijk centraal stellen. Hoe organiseer je dat? |
|
|
Wijknetwerken waarin de eerstelijnszorg samenwerkt met welzijn en burgers kunnen het lokale zorgsysteem veranderen. En dat is nodig om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Zo’n netwerk opzetten is niet eenvoudig. Onderzoeksleider dr. Miranda Laurant van het project ‘Sterk Wijknetwerk’ deelt ervaringen en succesfactoren. Zij is lector organisatie van zorg en dienstverlening bij de University of Applied Sciences | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het project ‘Sterk Wijknetwerk’ initieerde twee ‘eigen’ proeftuinen voor een sterk wijknetwerk, in Wijchen en Leiden. Twee vragen dienden als vertrekpunt: wat zijn de (zorg)vragen en behoeften van inwoners vanuit (positieve) gezondheid? En zijn de bekwaamheden van professionals, burgers en/of vrijwilligers hierop afgestemd? Samenwerking is immers noodzakelijk om het juiste aanbod te kunnen bieden. Voor het verzamelen van kennis over samenwerken in een wijknetwerk, brachten de onderzoekers ook vijf lokale initiatieven in kaart. Uit alle praktijkvoorbeelden komt naar voren dat burgers het lastig vinden om contact te krijgen met professionals. Tegelijkertijd ervaren zorg- en welzijnsprofessionals dat goed samenwerken en een netwerk vormen complex is; en extra moeilijk als zij samenspraak met burgers moeten oppakken. Laurant: “De huidige ontwikkelingen vragen om andere competenties van professionals en burgers. Opleidingen zullen daarop moeten inspelen. Het aansluiten van onderwijs bleek in dit project veelal een brug te ver, maar is uiteindelijk wel noodzakelijk.” Lees hier verder. |
|
Zorgverleners met pensioen |
|
Zorgverleners die binnenkort met pensioen gaan: er zijn er ruim 10.000. Is hun financiële situatie straks van dien aard, dat zij kunnen leven zoals gedacht? |
|
|
“Stel, je weet niet dat je fiscale naheffingen kunt krijgen na de verkoop van je pand. Dan kom je ineens van een koude kermis thuis: je moet met een heel ander bedrag zien rond te komen dan je had gedacht toen je met pensioen ging.” Maarten den Heijer, sectorspecialist medische beroepen bij ABN AMRO, vertelt regelmatig zorgprofessionals te ontmoeten die zich dreigen te misrekenen of dat al hebben gedaan. Beroepshalve heeft hij te maken met praktijkhoudende huisartsen, apothekers en zorgprofessionals uit gezondheidscentra. ABN AMRO organiseert voor later dit jaar en 2021 Masterclasses met de titel ‘Overdracht praktijk… wanneer bent u er klaar voor?’. Het hoofddoel: vijftigplussers onder de eerste- en tweedelijnszorgverleners bewustmaken van de noodzaak zich te verdiepen in de gang van zaken rondom hun pensioen. “Ik raad iedereen aan tien jaar van tevoren te beginnen met de voorbereidingen”, zegt Den Heijer. “Als sectorspecialisten geven wij regelmatig lezingen of workshops over onderwerpen als ‘hoe draag je je praktijk over?’ Daar krijgen we niet alleen leuke reacties op, maar ook geluiden in de trant van: ik had dit tien jaar eerder moeten weten, want dan had ik beter kunnen voorsorteren op wat me staat te gebeuren.” Lees hier verder. |
|
|
|
|