Bekijk hier NT Weekly online
NT e-mail
 
De gratis
Weekly
 
 
 
 
 
    LAATSTE NIEUWS
 
#
 
Maersk-schepen mijden Rotterdam vanwege acties bij APMT
 
Maersk Line heeft zeker vijf voor Rotterdam bestemde schepen naar andere havens gestuurd vanwege een slepend arbeidsconflict bij containerstuwadoor APM Terminals (APMT).
 
 
 
 
    POPULAIR
 
#
 
‘Terminalbedrijf Euroports in etalage gezet’
 
De drie eigenaren van Euroports zouden op zoek zijn naar een koper voor het terminalbedrijf. Ze hebben hiervoor twee banken in de arm genomen, om een deal te begeleiden. Euroports heeft een uitgebreid netwerk van terminals, waarbij de nadruk ligt op België.
 
 
 
#
 
Commentaar: Chauffeurs mag je niet meer flitsen
 
Nee, dit is geen betoog om te stoppen met snelheidscontroles. Menig chauffeur zou een betere controle op rijgedrag van weggebruikers juist toejuichen. Het flitsen in de kop van dit artikel slaat op iets heel anders: het flitsfaillissement. Een constructie die uitsluitend wordt gebruikt om overtollig personeel te lozen.
 
 
 
#
 
AirBridgeCargo kiest definitief voor Luik
 
AirBridgeCargo Airlines (ABC) gaat de komende jaren een gigantisch vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op Luik Airport. Dat is de Russische maatschappij deze week overeengekomen met de directie van de Waalse luchthaven. Daarmee wordt het definitief de nieuwe Europese vrachthub.
 
 
 
#
 
Ceva wapent zich tegen ongevraagd overnamebod
 
CMA CGM gaat zijn belang in Ceva Logistics waarschijnlijk uitbreiden van de huidige 24,99% tot 33%. Dit om het bedrijf ‘de nodige stabiliteit te verschaffen zodat het een transformatie kan doormaken’.
 
 
 
#
 
Video: Vrachtschepen bij Corsica nog steeds muurvast na aanvaring
 
De twee vrachtschepen ‘Ulysse’ en ‘CSL Virginia’ zijn nog steeds niet los. Eerstgenoemd ro/roschip voer zondagochtend tegen het voor anker liggende containerschip. Sindsdien zit de boeg van het ro/roschip muurvast in de flank van de ander.
 
 
 
#
 
Hoe Den Haag luchtvrachtnota liet verdwijnen
 
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil het belang van de luchtvrachtbranche voor de Nederlandse economie onderzoeken en met de uitkomsten mogelijk de nieuwe luchtvaartnota herschrijven, nu het aantal vrachtvluchten sterk terugloopt op Schiphol. Komt er dan alsnog een luchtvrachtbeleid?
 
 
 
#
 
Kiest DB alsnog voor beursgang Schenker?
 
Twee jaar geleden blies de top van de Deutsche Bahn (DB) een beursnotering van de winstgevende expeditiedochter Schenker nog af. Anno 2018 maken de oude beursplannen weer een opmerkelijke rentree binnen de financiële markten...
 
 
 
#
 
Maasvlakte krijgt Polymer Hub
 
Rotterdam Polymer Hub BV (RPH) gaat een opslag- en distributiecomplex met een capaciteit van ruim een half miljoen ton op de Maasvlakte bouwen. Dat heeft Havenbedrijf Rotterdam bekendgemaakt.
 
 
 
#
 
‘Straks vragen verladers nog parkeerkosten bij het lossen’
 
Problemen aan de laad- en losdekken en grote wisselingen in de te vervoeren volumes zorgen, vooral als het gaat om koel- en vriestransport, voor uitdagingen bij de logistieke dienstverleners. ‘Verladers zijn vooral bezig met hun eigen processen’, is hun klacht.
 
 
 
#
 
Column: Schijn bedriegt bij douane-expeditie
 
Inmiddels ben ik eraan gewend, maar zeker toen ik net begonnen was als douanespecialist heb ik me verbaasd over douane-expediteurs. Natuurlijk niet over de werkzaamheden, die zijn begrijpelijk en uitermate nuttig. Nee, ik verbaasde me over de financiële risico’s die zij dragen.
 
 
 
#
 
Logistieke sector worstelt met business case voor vergroening
 
De logistieke sector moet uiteindelijk haar vloot vergroenen. Maar de mogelijkheden die ondernemers daartoe hebben, worden beperkt door de ontwikkeling van geschikte voertuigen, kosten en regelgeving.
 
 
 
#
 
Handelsoorlog eist tol van containermarkt
 
Het langverwachte herstel van de containermarkt wordt verder uitgesteld nu de handelsoorlog tussen de VS en China zijn tol eist. Verwachting is dat de jongste ronde Amerikaanse importheffingen volgend jaar al één miljoen teu aan oostwaartse Trans-Pacifische volumes kan kosten.
 
 
 
#
 
‘Rotterdam straks geen beginpunt maar eindpunt goederenvervoer’
 
De haven van Rotterdam is straks niet meer het beginpunt, maar het eindpunt voor het goederenvervoer. Deze verwachting sprak logistiek expert Karl Gheysen onlangs uit tijdens het congres De Nieuwe Zijderoute in Tilburg.
 
 
 
#
 
‘Near miss’ Amerikaans en Chinees marineschip bij betwiste eilanden
 
Dankzij een ruk aan het roer is een aanvaring tussen een Amerikaanse en een Chinese destroyer in de Zuid-Chinese Zee op het nippertje voorkomen.
 
 
 
#
 
XPO schaft 5.000 cobots aan voor gebruik in distributiecentra
 
XPO gaat 5.000 cobots inzetten in Europese en Noord-Amerikaanse distributiecentra. De robots zijn ontworpen om samen met de medewerkers de productiviteit te verhogen.
 
 
 
#
 
‘Waal niet meer diep genoeg voor grote Rijnschepen’
 
De belangrijkste vaarweg van Nederland, de Waal, is niet diep genoeg meer voor de grote binnenvaartschepen van en naar Duitsland. Dit zegt het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
 
 
 
#
 
Rozenburgers willen geen logistiek op groene landtong
 
Inwoners van Rozenburg zijn boos over het plan van Havenbedrijf Rotterdam om een logistieke dienstverlener te huisvesten op de landtong tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal.
 
 
 
 
  CONTACT
 
    www.nieuwsbladtransport.nl  
 
    redactie@nieuwsbladtransport.nl  
 
    010-280 10 00  
 
 
  POLL
 
  Havens zijn onmogelijk af te sluiten voor migranten  
 
 
stem Onzin. Met goede maatregelen kun je dit wel stoppen.
stem Klopt. Waterdicht krijgt je een haven nooit.
stem Ach, drugs zijn een veel groter probleem
 
 
 
 
 
  Abonneren
Adverteren
  Afmelden Colofon
 
 
 
Nieuwsblad Transport - Paul Krugerstraat 181 - 3072 GJ Rotterdam