|
Nieuwsbrief funderend onderwijs - nummer 7 |
De loonkloof tussen basis- en voortgezet onderwijs moet gedicht worden en het lerarentekort opgelost. Meer geld voor zij-instromers en het aanstellen van conciërges. Besturen moeten inzichtelijk maken waar zij geld aan uitgeven. Deze onderwerpen kwamen onder andere aan bod tijdens het debat over de Onderwijsbegroting op 30 oktober in de Tweede Kamer. AVS-voorzitter Petra van Haren: “Er is op heel veel scholen nog altijd geen conciërge of administratieve ondersteuning. Dat kan echt niet en maakt dat hoog opgeleide professionals hun tijd ook moeten besteden aan het opvangen van deze taken.” |
|
|
Onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties die veel samenwerken - bijvoorbeeld in een IKC - lopen soms aan tegen het betalen van btw over hun gezamenlijke prestaties. Zoals het inhuren van personeel bij de andere organisatie. Aan de btw-afdracht van 21 procent liggen Europese regels ten grondslag. Deze afdracht kan echter verminderd of voorkomen worden. |
|
|
In de derde ontwikkelsessie hebben teams van schoolleiders en leraren verder gewerkt aan de grote opdrachten, die de essentie van een leergebied beschrijven. Tot 14 november kunnen onderwijsprofessionals hun feedback geven op de grote opdrachten van alle leergebieden.
|
|
|
Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Maar liefst 91 procent zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning (in 2015 was dit nog 84 procent). Tegelijkertijd zegt 89 procent minder aandacht te kunnen besteden aan ‘gewone’ leerlingen, omdat er veel tijd gaat naar leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (in 2015 was dit nog 76 procent). Vier jaar na de invoering van de Wet passend onderwijs zijn veel leerkrachten somber over de uitvoering van deze wet. Dat blijkt uit de vierde Monitor Passend Onderwijs van DUO Onderwijsonderzoek & Advies, uitgevoerd onder ruim 1.000 leerkrachten.
|
|
|
|
| De herziene versie van Het ABC van de CAO PO is nu verkrijgbaar bij de AVS. Deze geactualiseerde ABC-wegwijzer is gebaseerd op de bepalingen in de CAO PO 2018 – 2019. Per onderwerp, op alfabet, gerangschikt. Na een korte uitleg van de terminologie wordt verwezen naar de officiële bepalingen in de CAO PO 2018 – 2019. Een handzaam boekje, dat bedoeld is als handvat voor de regelgeving.
|
|
|
Advertentie
|
|
Advertentie
|
|
Uitgelicht Advertentie |
| Het Renson Healthy School Concept Continue en gecontroleerde basisventilatie, natuurlijke intensieve koeling en buitenzonwering: dat zijn de 3 oplossingen voor een gezond en comfortabel binnenklimaat in scholen. Renson bundelt die 3 als totaaloplossing in het Healthy School Concept. Meer informatie? www.renson.nl |
|
|
|
|
Disclaimer Ondanks het feit dat de AVS zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze nieuwsbrief en zij daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie en kan zij hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Uitgebreide disclaimer | |