Zomersluiting De tijd gaat snel en de zomervakantie staat alweer voor de deur. Het landelijk campagnebureau gaat met vakantie van donderdag 16 juli tot en met vrijdag 14 augustus. We zijn in deze periode per mail en telefoon NIET bereikbaar. Na de vakantie komen we knallend terug mét stagiaire Bianca, een webinar en werken we verder aan de oplevering van de vernieuwde handleiding en de website en uiteraard nog veel meer! |
|
Save the date! Noteer alvast in je agenda: webinar donderdag 24 september van 10.00 tot 12.00 uur. In de vorige nieuwsbrief deelden we al het krachtige statement van Solidaridad en Fairtrade Nederland. Overheid, bedrijven, financiële instellingen én maatschappelijk middenveld hebben een cruciale rol in het mogelijk maken van een leefbaar inkomen en een leefbaar loon en daarmee de verantwoordelijkheid om echt en oprecht bij te dragen aan een betere wederopbouw na COVID-19. Het is nu tijd voor verandering maar dan moeten we wel actie ondernemen. We praten met jullie over het statement via een live chatbox. En we presenteren een handleiding voor kernteams hoe jullie het inkopen van fairtrade producten via aanbestedingen bij jullie gemeenten onder de aandacht kunnen houden. Kortom, een boeiende online bijeenkomst om bijgepraat te worden over de gevolgen van COVID-19 voor ondernemers in het Zuiden en om met elkaar tot actie over te gaan. Het waarborgen van fairtrade voor de toekomst staat centraal. Ben jij er bij? Meld je alvast aan: info@fairtradegemeenten.nl. |
|
Hoi allemaal! Mijn naam is Bianca Oostenrijk. Ik ben 19 jaar oud en zit momenteel in mijn tweede jaar Bestuurskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben erg blij met mijn stageplek bij Fairtrade Gemeente Nederland en ik verheug mij op mijn toekomstige werkzaamheden. In mijn vrije tijd werk ik bij de Albert Heijn en beoefen ik twee sporten, namelijk volleybal en zwemmen. Daarnaast houd ik van gezelligheid, muziek en interesseer ik mij in de politieke actualiteit. Ik hoop veel te leren tijdens mijn stage en zo Fairtrade Gemeente Nederland te kunnen helpen bij het bereiken van haar doelstellingen! |
|
Regionaal kernteam Op het landelijk campagnebureau en vanuit de regio´s krijgen we regelmatig te horen dat er een wens is om aansluiting te zoeken bij een regionaal kernteam. Het is soms lastig om in je eigen gemeente voldoende vrijwilligers te vinden en er is de behoefte om meer samen op te trekken in regionaal verband. Zo kan met minder capaciteit vanuit je gemeente, maar met vereende krachten meer activiteiten worden georganiseerd. Het geeft kleine kernteams weer energie en het werkt inspirerend. In de vernieuwde criteria wordt opgenomen dat naast een gemeente kernteam ook een regionaal kernteam tot de mogelijkheden behoort. Alvast benieuwd of dit iets voor jullie is? Lees hier de opzet voor een regionaal kernteam. Heb je nog vragen of suggesties? Laat het dan ook vooral weten. |
|
Aanpassing criterium 5 Langzaamaan komen we allemaal weer in actie. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat er geen lokale activiteiten konden worden uitgevoerd. Gelukkig komt het nu na naar maanden stilte weer op gang. Goed om te zien dat jullie de draad weer oppakken! Belangrijker dan ooit dat wij blijven stimuleren meer fairtrade producten te gebruiken en te kopen. Begin december zijn er weer veel gemeenten die herbevestiging van de titel aanvragen. Ook voor nieuwe titelaanvragen gaan we (tijdelijk) soepeler om met het aantal activiteiten waaraan voldoen moet worden bij criterium 5: media aandacht. In plaats van de zes inhoudelijke artikelen of optreden volstaat vier. Social media wordt hierin ook meegeteld. Dit moeten wel eigen posts / berichten zijn en geen gedeelde berichten. Een bericht met bijvoorbeeld een interview met een lokale fairtrade deelnemer of ambassadeur volstaat als één inhoudelijk artikel. Dit geeft jullie hopelijk voldoende ruimte om te kunnen voldoen aan criterium 5 media aandacht. |
|
KitKat stopt met fairtrade cacao Iedereen kent ze wel, de KitKat repen van chocolade en koek in de rode wikkel. Na 10 jaar fairtrade cacao te hebben ingekocht heeft Nestlé (Verenigd Koninkrijk en Ierland) aan Fairtrade laten weten geen fairtrade chocolade en suiker meer in te kopen. Dit besluit heeft voor heel wat rumoer gezorgd en ondertussen is er een politieke actie en een petitie gestart. Activisten, liefdadigheidsinstellingen, parlementsleden en campagnegroepen uiten hun onvrede on social media. Joanna Pollard startte een succesvolle petitie en wij roepen iedereen op deze petitie online te ondersteunen. Als genoeg mensen hun stem laten horen, is er hopelijk nog een kans om Nestlé ervan te overtuigen dat dit geen acceptabele manier is om boeren te behandelen. In een brief aan Nestlé riepen Ivoriaanse boeren het bedrijf op zich te blijven inzetten voor Fairtrade en deelden hoe deelname aan Fairtrade hen heeft geholpen met de huidige gezondheidscrisis. Ze konden snel handelen tegen Covid-19 en zo hun eigen gezondheid en die van de gemeenschappen beschermen en ondersteunen. De brief en meer achtergrondinformatie lees je hier. |
|
|
|