8. Technologische doping Uit een enquête van het Zwitserse dagblad Le Temps blijkt dat de prestaties van de frames waarop wielrenners rijden, steeds ongelijker worden. De aangepaste fietsen die in de beste sportlaboratoria zijn getest, zouden hun eigenaars een aanzienlijk voordeel geven. "De anonieme getuigenissen die wij hebben verzameld, vermenigvuldigen zich in het peloton van de Tour de France. Er is sprake van een technologische kloof die ontstaat en van een taboe dat tot nu toe weinigen durfden te doorbreken". Het gaat hier niet om doping in de primaire zin van het woord, maar veeleer om "ongelijke middelen" die "een theoretisch betere prestatie opleveren dan stoffen als EPO en andere dopingmethodes". Op voorwaarde van anonimiteit waarschuwen sommige renners dat het wielrennen begint te lijken op de Formule 1, waar teams hun coureurs de auto's ter beschikking stellen die hun overwinning zullen verzekeren. In opdracht van wielerploegen zijn vergelijkende studies uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven. De resultaten zijn gedeeltelijk vertrouwelijk, maar professor Bert Blocken maakt gewag van verschillen tot 25 procent in luchtweerstand tussen gewone en supersonische fietsen. Op een tijdrit kan zo al snel 30 seconden worden gewonnen. (Le Temps) |