5. De wetten van Facebook: "enragement is engagement" en "when it bleeds, it leads" Vijf jaar geleden veranderde Facebook het algoritme dat bepaalt wat mensen in hun nieuwsfeeds te zien krijgen. Die werden zo geprogrammeerd dat wanneer een kwade emoji 😠 😡onder een bericht werd geplaatst, dat bericht als vijf keer waardevoller werd beschouwd dan wanneer het veel "likes" kreeg, aldus door klokkenluider Frances Haugen gelekte interne documenten. De theorie was eenvoudig: berichten die veel emoji's uitlokten, leken gebruikers meer geëngageerd te houden, en gebruikers betrokken houden was de sleutel van Facebook's businessmodel. Dat heeft zo zijn gevolgen: In Polen toonde Facebook zich zeer receptief voor de haatberichten van de de uiterst-rechtse antivax en anti-immigratiepartij Konfederacja. Die slaagde er met medewerking van Facebook in om op 1 jaar tijd elf zetels in het parlement te veroveren, van zero zetels een jaar eerder. Die Konfederacja heeft vandaag 665.000 Facebookfans, de regerende PiS haalt niet eens de helft. Deze laatste heeft Facebook er dan ook van beschuldigd 'een online burgeroorlog' te faciliteren. Was ‘Fair and Balanced’ ooit de officiële baseline van de rechtse Amerikaanse nieuwszender Fox, dan werd dat achter de schermen al gauw vervangen door twee minder fraaie uitgangspunten. ‘Enragement is engagement’ (‘betrokkenheid komt met razernij’) en ‘When it bleeds, it leads’ (‘als het bloedt is het goed’). Op goed twee decennia tijd sprak half Amerika de taal die ze dag na dag op Fox kregen te horen. Resultaat: er bestaat geen land in de G7 dat politiek meer verdeeld is dan de VS. Facebook positioneert zich nu als een waardige opvolger voor Fox, want angst, razernij en verdeeldheid zaaien, houdt mensen elke dag opnieuw uren ononderbroken aan hun pc / smartphone gekluisterd. Met dat verschil dat Facebook geen nationaal, maar een globaal bereik heeft.
Meer hier en hier |