5. Restaurants hebben zich steeds moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden "Vandaag de dag wordt uit eten gaan gezien als een vorm van luxe, maar gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis was het de goedkoopste manier om te eten. Er waren 158 'snackbars' in Pompeii - één voor elke 60-100 mensen - en Londenaren konden op zijn minst vanaf de jaren 1170 kant-en-klaar vlees, wild en vis kopen. Deze eetgelegenheden leken op afhaalrestaurants en waren over het algemeen gericht op de armen, die zich het hout dat nodig was om thuis eten te koken niet konden veroorloven. Restaurants werden pas respectabel in de 18e eeuw, toen de elite openbare ruimten niet langer als "vuil en gevaarlijk" beschouwde. Vaste menu's en gemeenschappelijke tafels verdwenen; à la carte eten werd de norm. Maar uit eten gaan wordt steeds duurder. In 1930 was in Amerika een restaurantmaaltijd 25% duurder dan een vergelijkbare maaltijd thuis, maar in 2014 was het verschil opgelopen tot 280%. De vraag is er nog steeds en op restaurant gaan blijft populair. Maar Covid verplicht restauranthouders opnieuw om zich aan te passen. Uber verdient vandaag meer geld aan het bezorgen van maaltijden dan aan het vervoer van mensen. De pandemie heeft anderen de liefde voor koken doen (her-)ontdekken.
Historisch gezien hadden arme mensen de neiging om langer te werken dan rijke. Maar in de tweede helft van de 20e eeuw werd het tegendeel waar. Restaurants rest weinig andere opties dan af te stappen van het utilitaire model van de 18e eeuw en daarvoor, en in plaats daarvan moeten ze hun inspanningen verdubbelen door mensen die komen eten een voorproefje te bieden van romantiek, glamour en liefde."
Meer hier |