6. "Wie een broek bestelt, moet maar leren een paar dagen geduld te hebben" Een oud zeer is het relatief geringe belang van Belgische online verkoopplatforms. Niet enkel zijn er het Amerikaanse Amazon en het Chinese AliExpress, maar ook de Nederlandse aanbieders bol.com en Coolblue zijn erg populair. Zoals econoom Peter De Keyzer het afgelopen december stelde: “Het gejammer en geweeklaag over de concurrentie van buitenlandse webshops is oorverdovend. (…) Misschien moeten al die criticasters zich eens de volgende vraag stellen: waarom is bol.com een bedrijf uit Nederland en niet uit België? Als wij vooruitziend waren geweest in plaats van kortzichtig hadden wij de grootste e-commercegigant van de Benelux gehad.” De econoom beschrijft hoe toenmalig minister van Economie Kris Peeters een pleidooi van De Keyzer voor flexibilisering van “zondagswerk, nachtwerk, flexibiliteit, openingsuren en andere regelgeving” wegwuifde met de stelling: “Mensen moeten niet zomaar op zondag kunnen winkelen, laat staan dat een pakje de dag erna geleverd moet zijn. Wie een broek bestelt, moet maar leren een paar dagen geduld te hebben.” Meer hier
|