5. Grafiek du Jour Wat doet de coronacrisis met de psyche van een mens? Adviesbureau McKinsey bracht de psychologische fases waar we allen doorgaan in kaart. 'Vermoeidheid treedt op. Thuis natuurlijk, maar ook op het werk. Vermoeidheid was ook het eerste woord dat 28% van de werknemers in een recente peiling gebruikten om hun gemoedstoestand te omschrijven. Voor werkgevers is dit een kolossale uitdaging - nog één. Het voorbije jaar functioneerden vele bedrijven al in 'aangepaste modus' - minder activiteit, minder klanten, minder contacten, minder werkuren...' In eerste instantie werd de schok overwonnen. Dit is wat de experts van het adviesbureau McKinsey de 'heroïsche respons' (zorg- en essentiële werkers die hun leven op het spel zetten) noemen, die uitmondde in vele tekenen van appreciatie en cohesie ('Honeymoon') binnen de bevolking (respect voor de beperkende regels; elke avond applaus voor de zorgwerkers in de buurt van ziekenhuizen, slogans als 'Samen komen we hier door'). Maar vele maanden later, zonder duidelijk einde in zicht, is die adrenalinestoot opgebruikt. Werknemers proberen nu te sprinten in wat een marathon is geworden - een onhoudbaar tempo ('Desillusie'). Daarom bevinden we ons in het beginstadium van een mogelijk langere periode van ontgoocheling, verdriet en uitputting ('Working through grief') - een periode die misschien erger wordt vooraleer ze beter wordt.'
Meer bij McKinsey
|