5. Parijs: de stad die de auto in de ban deed Verplaatsingen per wagen binnen Parijs zijn tussen 2001 en 2018 met bijna 60 procent gedaald, volgens onderzoek van het Atelier Parisien d'Urbanisme, de planningstak van de stad. Tussen de stad en haar voorsteden zijn ze met 35 procent gedaald. Het aantal auto-ongelukken is met 30 procent gedaald; ook de vervuiling is afgenomen. Door een enorme investering in buscorridors, trams en metro's is het openbaar vervoer in die tijd met bijna 40% toegenomen. Wat komen gaat is nog radicaler: een lage-emissie zone voor Parijs vanaf volgende zomer, die oudere, hoge-emissie voertuigen zal verbieden. Een totaal verbod op auto's die op benzine rijden tegen 2030. Een verbod op doorgaand verkeer in de binnenstad, inclusief sommige voetgangersgebieden. Een halvering van het parkeren op straat. Parijs zal een schonere, groenere, koelere en stillere stad worden, zeggen de voorstanders van deze maatregelen. Maar tegenstanders zeggen dat de Lichtstad op weg is een speelgoedstad te worden, vijandig tegenover mensen die met hun auto werken, en steeds ontoegankelijker voor bewoners van buiten de stadsmuren. [Op de foto: het verkeer rond de Place de la République in 2014 (links) en 2023 (rechts).] Meer hier |