In de Italiaanse krant Corriere della Sera gaat journalist Federico Fubini dieper in op de markt voor elektrische batterijen. Een markt die grotendeels wordt geregeerd door ene Robin Zeng 👇, de oprichter, voorzitter en grootaandeelhouder van Contemporary Amperex Technology Ltd (Catl). Dat bedrijf controleert meer dan een derde van de wereldmarkt voor elektrische batterijen en is de belangrijkste leverancier van Ford en BMW, maar ook van Tesla. Fubini merkt op dat het Europese handelsoverschot in auto's uitsluitend voortkomt uit het krimpende segment van brandstofgedreven auto's, die geen waarde meer hebben in de snelgroeiende elektrische auto-business. Op de markt van e-auto's heeft de EU een handelstekort. Van de 10 grootste fabrikanten van elektrische batterijen - een kerncomponent van elektrische auto's - zijn er 6 Chinees, 3 Zuid-Koreaans en 1 Japans. Europa heeft ook geen vertegenwoordiger meer in 's werelds top 10 van digitale bedrijven. (SAP staat nu op nummer 11) Ook kunstmatige intelligentie (AI) is grotendeels een duopolie tussen de VS en China. Europa was vroeger de beste op het gebied van machinebouw, elektriciteit en chemicaliën. Deze sectoren blijven voor jobs zorgen, maar de grote winsten worden nu elders gemaakt. Het maakt niet uit waar de elektrische batterijen gemaakt worden, wel wie ze maakt.. De Europese auto-industrie gaat achteruit, terwijl de EU zichzelf feliciteert met haar wetenschaps- en onderzoeksprogramma Horizon Europe. Meer hier |