Reclame Commissie weigert uitspraak na klacht foodwatch Naast voedselverspilling is ook het land van herkomst zeer belangrijk in de milieubelasting van je eten. Veel mensen letten er gelukkig op dat hun groente en fruit niet van de andere kant van de wereld komt. Ikzelf eet pas aardbeien of pruimen als deze ook in Nederland rijp zijn. Dan smaken ze me ook beter, juist omdat ik ze al maanden niet heb gegeten; een bijkomend voordeel. Aardbeien in de winter is aan mij niet besteed. En al zeker niet boontjes in de zomer uit Kenia! Niet alleen vanwege de 'voedselafdruk' maar ook vanwege de resten van omstreden pesticiden die mijn collega Corinne eerder aantoonde na onderzoek. Veel commotie ontstond deze zomer over 'Chileense' pruimen bij Albert Heijn. Die lagen in de schappen middenin de Hollandse pruimentijd. Ondertussen moest een Zeeuwse boer zijn pruimen weggooien omdat ze door de hitte 3 mm te klein waren gebleven. Albert Heijn had op haar pruimendozen doodleuk 'Land van herkomst: Chili' staan. Een foutje, haastte Albert Heijn zich te zeggen. Deze 'Chileense' pruimen kwamen toch uit de Betuwe... Ondertussen kregen de Zeeuwse pruimen door alle publiciteit toch nog een afnemer. Maar hoeveel niet-beroemde pruimen worden er zonder commotie niet stilletjes weggegooid? We besloten gelijk onderzoek te starten naar dit 'foutje'. We schrokken van de uitkomsten. Appels, spitskool, paprika's, wortels, pepers, avocado's... Op vele groente en fruit werd de herkomst verkeerd vermeld. Dit terwijl je als consument het wettelijk recht hebt op deze informatie, vastgelegd in Europese regels. En dit recht heb je gekregen omdat consumenten dit steeds belangrijker vinden. Dan moeten de supermarkten zich gewoon aan de regels houden, desnoods afgedwongen. Met hulp van een advocaat diende ik daarom nog diezelfde week een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen Albert Heijn en Jumbo, de twee grootste supermarkten waar foodwatch vele fouten had gezien. De supermarkten konden de fouten natuurlijk niet ontkennen en dus was het wachten op een publieke veroordeling van de supermarkten. Dat is nodig want de ervaring leert dat publiciteit rond misstanden, supermarkten veel harder laat lopen. Maar tot onze verbazing weigert de Reclame Code Commissie - een zelfreguleringsorgaan - tot nu toe uitspraak te doen. Zij geven aan dat ze wachten op een uitspraak in een zaak over een champignonteler die de champignons het grootste gedeelte van de kweektijd opkweekt in Nederland en de laatste fase in Duitsland. Zijn dit dan Duitse of Nederlandse champignons? Interessante vraag maar toch totaal niet relevant in onze klachtenprocedures? Moeten we daarom nu meer dan een jaar op onze uitspraak wachten? Wij hebben gewoon een heterdaadje van twee supermarkten die het land van herkomst verkeerd vermelden en dit ook toegeven. Ik belde dus gelijk onze advocaat om te overleggen. Die bevestigde mijn vermoeden: de champignon-rechtszaak staat helemaal los van onze zaak. We schreven een pittige reactie aan de Reclame Code Commissie, want we doen dit namens onze duizenden donateurs en laten ons dus niet zomaar met een kluitje een jaar lang in het riet sturen. Laatste nieuws: de Reclame Code Commissie gaat het nu nogmaals beoordelen... Wordt vervolgd. |