De globale luchtvaartindustrie schat het verlies voor 2020 op 314 miljard dollar, nu meer dan 90 procent van alle vliegverkeer tijdens de pandemie zo goed als geparalyseerd werd. Een mogelijke maatregel die al een tijd wordt genoemd om de luchtvaart opnieuw op gang te krijgen is het onbezet laten van een stoel tussen elke twee passagiers. Maar volgens de luchtvaartorganisatie IATA zal elke poging om 'social distancing' te implementeren de luchtvaart fundamenteel veranderen. De maximale laadfactor van een toestel wordt dan gereduceerd tot 62 procent - ver onder de gemiddelde break-evenfactor van 77 procent. Dit zou onvermijdelijk leiden tot een stijging van de ticketprijzen, waarbij men de prijzen met 54 procent zou moeten verhogen in vergelijking met 2019 en dat alleen om de kosten te dekken. Vandaag zijn er in een steekproef van 122 luchtvaartmaatschappijen slechts 4 die met een laadfactor van 62 procent rendabel zijn. Dat is iets meer dan 3 procent. De overige 118 luchtvaartmaatschappijen worden dan verlieslatend. Lees ook: ‘‘Social distancing’ op een vliegtuig is idioot’ |