Verkiezingen in de VS: 1.666 dollar voor één stem 28 dagen voor de verkiezingen schat het onafhankelijke Center for Responsive Politics dat dit jaar 10,8 miljard dollar zal worden uitgegeven in de strijd om het Witte Huis, het Congres en de Senaat. Dat is een pak meer dan de 6,5 miljard dollar die de kandidaten, donateurs en politieke actiecomité's vier jaar geleden besteedden. Het gros van die uitgaven gaat op aan negatieve advertenties of attack ads, dat zijn advertenties waarbij de gebreken van de andere kandidaat worden gehekeld of zijn verwezenlijkingen worden bekritiseerd. Men hoopt op die manier onbesliste kiezers alsnog voor zich te winnen. Maar heeft dat nog zin? Eigenlijk niet, want in deze hypergepolariseerde tijden blijven steeds minder van die kiezers over. Die polarisatie begon onder Bill Clinton, maar is de voorbij jaren enkel toegenomen en door president Trump tot een kookpunt gebracht. Of toch, want zelfs als er minder van die swing voters overblijven, dan nog mag je ze niet negeren, vooral niet in de zogenaamde 'swing states', die eens Republikeins, dan weer Democratisch stemmen. In de staat Iowa geven de beide kandidaten voor de Senaat samen 150 miljoen dollar uit. Dat voor 1,8 miljoen geregistreerde kiezers, van wie 95 procent zijn keuze al heeft gemaakt. Blijft over: 90.000 mensen of 1.666 dollar per te verdienen stem. Dat is veel geld voor een kleine groep mensen die nog overtuigd kan worden. Het geld is er, waarom het dan niet uitgeven? Maar... de voorbije 20 jaar is een verschuiving waar te nemen, waarbij zowel de Republikeinen als de Democraten hun kiezers ervan trachten te overtuigen om ook daadwerkelijk te gaan stemmen. Dat die strategie vruchten afwerpt, was nooit zo duidelijk als in 2016. Bernie-supporters hielden niet van Hillary, dus bleven ze thuis. Trump won. Dit jaar gebeurt exact hetzelfde: de focus ligt op kiezers in het stemhok krijgen, eerder dan te hopen dat men ze nog van kamp kan doen wisselen. |