Beste nieuwsbrieflezer, In deze strengere tweede lockdown zijn we extra benieuwd naar invloed daarvan op het donateursvertrouwen. Onze conclusie: de daling lijkt gestopt. We komen in december op hetzelfde indexcijfer als in september: -20. Daarbij staat het gelijk aan het consumentenvertrouwen dat in december klom, ook naar -20. Tussen verschillende leeftijdsgroepen zit veel verschil in het indexcijfer. De panelleden tot 30 jaar zijn altijd het meest positief, met het donateursvertrouwen dit kwartaal op -7. De opvallendste verschuiving vindt plaats bij de groep van veertigers. Het donateursvertrouwen daalt bij hen het hardst: van -9 in maart naar -30 nu. Zij zijn daarmee zelfs de meest pessimistische groep, waar in maart dat nog overduidelijk de zestigplussers waren. Kloof arm-rijk wordt belangijker Jaarlijks vragen we het panel in december welk onderwerp in het nieuwe jaar meer aandacht verdient. De grootste stijger is dit jaar ‘De groter wordende kloof tussen arm en rijk’. Andere stijgers zijn ‘Behandeling en genezing van besmettelijke ziektes’ en het ‘Klimaatprobleem’. Grootste daler is ‘Ouderenzorg’. Opvallend zijn hier de verschillen per regio. In Noord-Nederland staat de arm-rijk-kloof op de eerste plaats, in Oost-Nederland het klimaatprobleem, in Zuid-Nederland de stijgende kosten van de gezondheidszorg en in West-Nederland de armoede in Nederland. Flinke uitdaging op social media Na 2015 en 2017 is ook in december 2020 gevraagd wat men vindt van de informatie van goede doelen op social media. Dat beeld wordt negatiever. De groep die ‘leuk’ als antwoord geeft halveerde. De groep die ‘irritant’ invulde verdubbelde. Het lijkt erop dat goede doelen een flinke uitdaging hebben als het gaat over het boeien van hun volgers op social media. Lees hier alle resultaten van onze december-meting. |