en 5 sterren voor Nan Goldin's 'This Will Not End Well'!
| | Vanaf 3 november presenteert het Stedelijk de overzichtstentoonstelling Martin Wong: Malicious Mischief van het werk van de Chinees-Amerikaanse kunstenaar Martin Wong. De tentoonstelling bestaat uit schilderijen, tekeningen, sculpturen en persoonlijke memorabilia. Martin Wong staat bekend om zijn verbeeldingen van sociale, seksuele en politieke kwesties die spelen in de Verenigde Staten in de jaren 1970 tot en met de jaren 1990. In zijn artistieke praktijk, die sterk beïnvloed is door zijn ervaring met de countercultures van San Francisco en Eureka, Californië, en New York City, combineert hij elementen uit de Chinese iconografie, portretkunst, landschapsschilderkunst, ‘urban poetry’, graffiti, gevangenisesthetiek en gebarentaal.
| |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | Wil je voorafgaand aan je bezoek meer weten over de tentoonstelling Martin Wong: Malicious Mischief? Sluit kosteloos op zondagmiddag aan bij een introductie van 15 minuten. Op zoek naar nog meer informatie over het oeuvre van Martin Wong en zijn artistieke praktijk? Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide catalogus, gepubliceerd door Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König. Deze is te koop in onze museumwinkel vanaf 3 november. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | | ''Een moeilijk te overtreffen, onvergetelijke ervaring'' ★★★★★ – De Volkskrant Nan Goldin's This Will Not End Well is geopend! De tentoonstelling ontvangt geweldige recensies, onder andere 5 sterren van de Volkskrant, Trouw, en het NRC. Volg ons LinkedIn kanaal om op de hoogte te blijven van recensies en artikelen over het museum en deze tentoonstelling. Wegens de populariteit van de tentoonstelling is het nodig om vooraf een ticket met tijdslot te kopen via onze webshop. Het tijdslot geeft aan wanneer je de tentoonstelling mag binnengaan. De rest van het museum blijft toegankelijk met ticket zonder tijdslot.
| | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | | | | In het kader van Wereld Aids Dag gaat Krist Gruijthuijsen, directeur van KW Institute for Contemporary Art, dieper in op de verbeelding van Aids en Wong's verhouding tot het politieke klimaat van die tijd. Schrijf je in en leer samen met Krist meer over het oeuvre van Martin Wong op 1 december. Op een poëtische manier verweefde Wong verhalen over het queer-bestaan, marginale gemeenschappen en stedelijke gentrificatie met elkaar. Hij groeide uit tot een belangrijke stem in de Amerikaanse tegencultuur van de jaren '70, ‘80 en '90, een beweging die op gespannen voet stond met het discours van gevestigde kunstinstellingen.
| | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | | Wegens succes verlengd! Kristyan Sarkis is dé letterontwerper van het moment. Zeven van zijn letterwerken in The Way I See It,... zijn de komende winter nog te bewonderen in de ruimte rondom de historische trap. De werken illustreren de verbeeldende kracht van het Arabische schrift. In samenwerking met dichter Hind Eljadid brengt hij het gevoel van de gedichten tot leven in de vorm van Arabische typografie. Bijvoorbeeld, een poëtische tekst over water wordt door Sarkis uitgebeeld in zwierige lijnen die doen denken aan de stromende kracht van een waterval. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | | Je hebt nog tot en met zondag 5 november de tijd om het 38-meter lange werk Amsterdam Notes van Keith Haring te bewonderen. Het werk is in vele opzichten uniek in vergelijking met ander werk van Haring. Het is een van zijn grootste museumstukken, en de typerende afbeeldingen van blaffende honden, dansende poppetjes en stralende baby's zijn in Amsterdam Notes vervangen door fantasierijke monsters en kolossale dieren. Mis het niet! | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | | Ontdek de wereld van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving, woon openingen bij zoals die van Martin Wong, en ontvang onbeperkt gratis entree voor jouzelf en één introducé. Al vanaf €75,- per jaar bezoek je het museum wanneer je maar wilt en ontvang je uitnodigingen voor tentoonstellingsopeningen en exclusieve vriendenlezingen. | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| | (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | Collectie uitgelicht | Lenore Tawney | Indivisible Point, Cloud Sculpture |
| | Omvangrijke wereldreizen hebben Lenore Tawney in aanraking gebracht met een overvloed aan verschillende culturen en religieuze tradities. Ze liet zich inspireren door zowel eeuwenoude weeftechnieken uit Peru als door het Franse industriële jacquardweefgetouw. Voor deze Cloud Sculpture knoopte ze elke streng linnen en katoen nauwkeurig, waarbij ze zorgvuldig gesso op verschillende draden aanbracht om de gevoelige materialiteit van het werk te versterken. Indivisible Point, Cloud Sculpture (1982) door Lenore Tawney is te zien in de collectie presentatie Everyday, Someday, and Other Stories. Collection 1950 – 1980. | | |
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) (kopie) notitle |
|
| | |
Vanaf 12 nov, elke zondag |
| | |
---|
|
|
| | 1, Martin Wong, Tell My Troubles to the Eight Ball (Eureka), 1978–1981. Met dank aan de Martin Wong Foundation en P.P.O.W, New York. © Martin Wong Foundation. 2. Nan Goldin, The Hug, New York City, 1980. © Nan Goldin. 3. Martin Wong, Bruce Lee in the Afterworld, 1991. Met dank aan de Martin Wong Foundation en P.P.O.W, New York. © Martin Wong Foundation. 4. Zaalopname Kristyan Sarkis — The Way I See It,…, 2023, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis. 5. Zaalopname Keith Haring — Amsterdam Notes. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation. Foto: Peter Tijhuis. 6. Lenore Tawney, Indivisible Point, Cloud Sculpture, 1982.
|
|
|
---|
|
|
|
|
---|
| |
|
---|
|
|
|
Stedelijk Museum |
|
DAGELIJKS 10 – 18 UUR |
|
|
<grammarly-desktop-integration data-grammarly-shadow-root="true"></grammarly-desktop-integration>